نکاتی برای سلامت واژن در دوران یائسگی

نکاتی برای سلامت واژن در دوران یائسگی

در این مطلب میخوانید :

نکاتی برای سلامت واژن در دوران یائسگی

تغییرات واژن را بپذیرید

اول، و مهمتر از همه، آگاهی از این است که واژن و فرج شما ممکن است تغییرات قابل توجهی را تجربه کنند. هنگامی که به یائسگی نزدیک می‌شویم، تشخیص اینکه سطح استروژن در حال کاهش است (که معمولاً می تواند به صورت علائمی مانند گرگرفتگی، پریودهای نامنظم، بی خوابی و انرژی کم ظاهر شود) باید ما را متوجه این واقعیت کند که کاهش سطح استروژن همچنین ممکن است بر روی بافت‌های واژن تأثیر بگذارد.

اگر همه پزشکان مراقبت‌های بهداشتی (یا حتی همه متخصصان زنان) گفتگوی فعالانه‌ای را با زنان در مورد سلامت واژن آغاز کنند، بسیار مفید خواهد بود. اما حقیقت این است که بسیاری این کار را نمی‌کنند. ما می‌توانیم صبر کنیم تا این علائم ظاهر شوند، یا می‌توانیم با مراجعه به پزشک خود آن را مطرح کنیم.

میکروبیوم واژن را متعادل نگه دارید. هدف از هر درمانی برای حفظ سلامت واژن در دوران یائسگی، بازیابی و حفظ میکروبیوم طبیعی واژن است. اگر لاکتوباسیل‌ها در محیط واژن کاهش یابد، اسید لاکتیک تولید نمی‌شود. وظیفه اسید لاکتیک پایین نگه داشتن PH واژن است. هر چیزی که به پایین نگه داشتن pH واژن کمک کند می‌تواند در حفظ سلامت واژن در دوران یائسگی کمک کند.

نکاتی برای سلامت واژن در دوران یائسگی

مرطوب‌کننده‌های واژن، مانند هیالورونیک اسید و مرطوب‌کننده‌های واژن مبتنی بر پلی‌کاربوفیل، که 2 تا 3 بار در هفته استفاده می‌شوند، می‌توانند رطوبت واژن را در درازمدت اصلاح (یا حفظ)و pH واژن را بدون استفاده از هیچ هورمونی فراهم کنند. آنها باید به طور منظم و مداوم استفاده شوند تا اثر مطلوب داشته باشند.

بسیاری از زنان در دوران یائسگی به منظور افزایش روان‌کاری یا تلاش برای «سالم‌تر کردن واژن» به «محصولات بهداشتی زنانه» روی می‌آورند. با این حال، بسیاری از این محصولات بیشتر از اینکه مفید باشند، ضرر دارند.

مطالعاتی که به ارتباط بین محصولات بهداشتی زنانه (از جمله شستشوهای ملایم معطر، دستمال مرطوب، دوش‌ها و لوسیون‌ها) و عفونت‌های واژن می‌پردازند، به نتایج قوی در مورد اینکه از کدام محصولات باید اجتناب کرد، رسیده است. یک مطالعه نشان داد که استفاده از ضدعفونی کننده های ژل و دستمال مرطوب بهداشتی در واژن با افزایش 8 تا 20 برابری واژینیت باکتریایی و عفونت‌های قارچی مرتبط است. استفاده از دستمال‌های پاک کننده ملایم احتمال ابتلا به عفونت ادراری را دو برابر افزایش می‌دهد برخی از مرطوب‌کننده‌های واژینال بدون نسخه و چند ماده‌ای نیز ممکن است رشد لاکتوباسیل‌های سالم را سرکوب کنند، که به طور بالقوه می‌تواند باعث شود محیط واژن به باکتری‌ها و عفونت‌های واژن مبتلا شود.

راه‌های زیادی برای مراقبت صحیح از سلامت واژن در دوران یائسگی و بعد از آن وجود دارد. برخی از درمان‌ها بدون نسخه در دسترس هستند و برخی نیاز به نسخه دارند. اما لطفا از خود تشخیصی یا خوددرمانی خودداری کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته‌های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز