چگونه زندگی سالم تری داشته باشیم ؟ (بخش اول)

چگونه زندگی سالم تری داشته باشیم ؟ (بخش اول)

در این مطلب میخوانید :

چگونه زندگی سالم تری داشته باشیم ؟

وقتی صحبت از سلامتی و تغذیه به میان می آید ، منطقی است که دچار سردرگمی شوید. حتی به نظر می رسد حتی متخصصان واجد شرایط نیز نظرات متضادی دارند. با این وجود ، علیرغم همه اختلاف نظرها ، تعدادی از نکات سلامتی به خوبی توسط تحقیقات پشتیبانی می شود. در اینجا چندین نکته بهداشتی و تغذیه ای وجود دارد که بر اساس شواهد علمی است.  همراه ما باشید تا به این نکات بپردازیم.

1. نوشیدنی های شیرین را محدود کنید

نوشیدنی های قندی مانند نوشابه ها ، آب میوه ها و چای های شیرین منبع اصلی افزودن قند در رژیم غذایی آمریکایی هستند. متأسفانه ، یافته های چندین مطالعه نشان می دهد که نوشیدنی های شیرین قند خطر بیماری قلبی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد ، حتی در افرادی که چربی اضافی بدن ندارند. نوشیدنی های شیرین شده با قند نیز برای کودکان مضر هستند ، زیرا می توانند نه تنها در چاقی کودکان بلکه در شرایطی که معمولاً تا بزرگسالی ایجاد نمی شوند ، مانند دیابت نوع 2 ، فشار خون بالا و بیماری کبد چرب غیر الکلی تاثیر گذار باشند. جایگزین های سالم تر عبارتند از:

  • آب
  • چای های شیرین نشده
  • آب گازدار
  • قهوه

2. آجیل و دانه بخورید

برخی از افراد به دلیل داشتن چربی زیاد از خوردن آجیل اجتناب می کنند . با این حال ، آجیل و دانه ها فوق العاده مغذی هستند. آنها سرشار از پروتئین ، فیبر و انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند. آجیل ممکن است به شما در کاهش وزن و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی کمک کند. علاوه بر این ، یک مطالعه مشاهده ای بزرگ نشان داد که مصرف کم آجیل و دانه ها به طور بالقوه با افزایش خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی ، سکته مغزی یا دیابت نوع 2 مرتبط است.

3. از غذاهای فوق فرآوری شده خودداری کنید

غذاهای فوق فرآوری شده ، غذاهایی هستند که حاوی ترکیباتی هستند که به شکل قابل توجهی از شکل اولیه خود تغییر کرده اند. آنها اغلب حاوی مواد افزودنی مانند شکر افزوده ، روغن بسیار تصفیه شده ، نمک ، مواد نگهدارنده ، شیرین کننده های مصنوعی ، رنگ ها و طعم دهنده ها نیز هستند. نمونه ها عبارتند از:

  • کیک میان وعده
  • فست فود
  • غذاهای منجمد
  • مواد غذایی کنسرو شده
  • چیپس

چگونه زندگی سالم تری داشته باشیم ؟ (بخش اول)

غذاهای فوق فرآوری شده بسیار خوش طعم هستند ، به این معنی که آنها به راحتی پرخوری را افزایش می دهند و مناطق مرتبط با غذا را در مغز فعال می کنند ، که می تواند منجر به مصرف بیش از حد کالری و افزایش وزن شود. مطالعات نشان می دهد رژیم های غذایی سرشار از غذاهای فوق العاده فرآوری شده می توانند به چاقی ، دیابت نوع 2 ، بیماری های قلبی و سایر بیماری های مزمن کمک کنند.

علاوه بر مواد کم کیفیت مانند چربی های التهابی ، قند اضافه شده و غلات تصفیه شده ، معمولاً فیبر ، پروتئین و ریزمغذی های کمی دارند. بنابراین ، آنها بیشتر کالری خالی را تأمین می کنند.

4. از قهوه نترسید

علیرغم برخی اختلاف نظرها ، قهوه دارای مزایای سلامتی است . سرشار از آنتی اکسیدان است و برخی مطالعات مصرف قهوه را با طول عمر و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 ، بیماری های پارکینسون و آلزایمر و بسیاری از بیماری های دیگر مرتبط کرده اند. به نظر می رسد مفیدترین میزان مصرف 3-4 فنجان در روز باشد ، اگرچه افراد باردار باید آن را محدود یا از مصرف آن به طور کامل اجتناب کنند زیرا با وزن کم هنگام تولد مرتبط است.

با این حال ، بهتر است قهوه و هر نوع ماده حاوی کافئین را در حد اعتدال مصرف کنید. مصرف زیاد کافئین ممکن است منجر به مشکلات سلامتی مانند بی خوابی و تپش قلب شود. برای لذت بردن از قهوه به شیوه ای ایمن و سالم ، میزان مصرف خود را به کمتر از 4 فنجان در روز برسانید و از افزودنی های پرکالری و قند بالا خودداری کنید.

در ادامه پیشنهاد می شود بخش دوم این مقاله را از دست ندهید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته‌های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز