فواید شگفت انگیز دانه کنجد برای پوست و سلامتی (بخش اول)

فواید شگفت انگیز دانه کنجد برای پوست و سلامتی

در این مطلب میخوانید :

فواید شگفت انگیز دانه کنجد برای پوست و سلامتی

آیا دانه کنجد برای شما مفید است؟ بله، کاملاً فواید کنجد فقط در آشپزی نیست، بلکه این چاشنی غنی از مواد مغذی برای بدن ما نیز مفید است. دانه‌های کنجد ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و یکی از سالم ترین مواد غذایی در جهان هستند. بیایید ببینیم که دانه کنجد از کجا می‌آید و بهترین فواید کنجد چیست و چگونه می‌توانیم آن را در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهیم.

دانه کنجد چیست؟

دانه‌های کنجد احتمالاً یکی از اولین دانه‌های روغنی است که بشر شناخته است. گیاه کنجد گیاهی گلدار از خانواده Pedaliaceae است. این دانه‌ها دارای بالاترین میزان روغن در بین همه دانه‌ها می‌باشند که طعم لطیف و آجیلی دارند. این دانه‌ها را می‌توان به صورت خام یا خشک و یا حتی به عنوان تنقلات بو داده مصرف کرد. آنها به عنوان یک ماده در چندین غذا استفاده می‌شوند. دانه‌های کنجد بو داده خشک با زیتون آسیاب می‌شوند و به صورت خمیر نازک و قهوه‌ای روشن به نام «تاهینی» شناخته می‌شوند که یک دیپ محبوب خاورمیانه است. در اروپا معمولاً در ساخت مارگارین استفاده می‌شود.

دانه‌های کنجد بسته به نوع رقم، انواع مختلفی دارند مانند دانه‌های سفید، سیاه و قهوه ای. دانه‌های کنجد سفید دارای آهن بیشتری نسبت به کنجد سیاه هستند و بیشتر به عنوان مواد غذایی و یا به صورت روغن استفاده می‌شوند. دانه‌های کنجد سیاه نسبت به دانه‌های کنجد سفید یا قهوه‌ای خوش طعم‌تر و عطر قوی‌تری دارند و ترجیحاً در داروها استفاده می‌شوند. آنها 60 درصد کلسیم بیشتری نسبت به سفیدها دارند.

دانه‌های کنجد سفید پوست کنده هستند، در حالی که دانه‌های سیاه و قهوه ای پوسته خود را حفظ می‌کنند.

فواید دانه کنجد برای سلامتی

این دانه‌ها علاوه بر مصارف آشپزی، دارای خواص مغذی، پیشگیرانه و درمانی هستند که آن‌ها را در طب سنتی قابل استفاده می‌کند. روغن دانه کنجد منبع غنی از مواد مغذی گیاهی مانند اسیدهای چرب امگا 6، آنتی اکسیدان‌های فنولیک فلاونوئید، ویتامین‌ها و فیبر غذایی است. بنابراین، این دانه‌ها فواید مختلفی را ارائه می‌دهند. مزایای سلامتی دانه کنجد شامل موارد زیر است:

1. رژیم گیاهخواری با پروتئین بالا

دانه‌های کنجد منبع خوبی از پروتئین رژیمی هستند و اسیدهای آمینه با کیفیت بالا 20 درصد دانه را تشکیل می‌دهند. بنابراین، آنها برای تشکیل بخشی از یک رژیم غذایی گیاهی با پروتئین بالا عالی هستند. می‌توانید دانه‌های کنجد را روی سالاد، سبزیجات و رشته فرنگی خود بپاشید.

2. پیشگیری از دیابت

دانه‌های کنجد حاوی منیزیم و سایر مواد مغذی است که نشان داده شده است با دیابت مبارزه می‌کند. استفاده از روغن دانه کنجد به عنوان تنها روغن خوراکی در کاهش فشار خون و گلوکز پلاسما در بیماران دیابتی فوق حساس موثر است.

فواید شگفت انگیز دانه کنجد برای پوست و سلامتی

3. درمان کم خونی

دانه‌های کنجد، به ویژه دانه‌های سیاه، سرشار از آهن هستند. از این رو، آنها برای کسانی که از کم خونی و ضعف رنج می‌برند بسیار توصیه می‌شود.

4. سلامت قلب و عروق

روغن دانه کنجد از ضایعات آترواسکلروتیک جلوگیری می‌کند و از این رو برای سلامت قلب مفید است. آنها حاوی یک ترکیب آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به نام سزامول هستند که خواص ضد آتروژنیک نیز از خود نشان می‌دهد، بنابراین سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد.

5. خواص ضد سرطانی

دانه کنجد حاوی منیزیم است که خاصیت ضد سرطانی دارد. آنها همچنین حاوی یک ترکیب ضد سرطان به نام فیتات هستند. ثابت شده است که دانه کنجد در کاهش خطر تومورهای کولورکتال موثر است، بنابراین از سرطان کولورکتال جلوگیری می‌کند.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟


ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز