کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو می شود؟

کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو می شود؟

در این مطلب میخوانید :

کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو می شود؟

ریزش مو یک چالش رایج است که می‌تواند عزت نفس افراد را همراه با ظاهر آنها تحت تاثیر قرار دهد. آلوپسی آندروژنتیک که به آن طاسی با الگوی مردانه یا زنانه نیز گفته می‌شود، شایع ترین علت ریزش مو است. بر اساس یافته‌های منتشر شده در مطالعه Anais Brasileiros de Dermatologia در سال 2016، 67.1 درصد از مردان و 23.9 درصد از زنان تحت تاثیر ریزش مو هستند. ریزش مو همچنین می‌تواند نشانه سایر مشکلات سلامتی باشد که در بدن رخ می‌دهد. کمبود برخی ویتامین‌ها می‌تواند باعث ریزش مو شود، اما اصلاح کمبود ویتامین ممکن است در واقع مشکل را برطرف کند.

کمبود چه ویتامینی باعث ریزش مو می‌شود؟

آبراهام آرمانی، جراح ترمیم مو و متخصص ریزش مو در دالاس، تگزاس، به WebMD Connect to Care می‌گوید: «کمبود آهن در زنان پیش از یائسگی یکی از دلایل اصلی ریزش مو است و می‌تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد. آهن به تولید هموگلوبین کمک می‌کند که به رساندن مواد مغذی و اکسیژن به فولیکول‌های مو کمک می‌کند. بدون آهن کافی، مو رشد نمی‌کند و باعث نازک شدن موها می‌شود. زنانی که پریودهای سنگین دارند نیز ممکن است دچار کم خونی فقر آهن شوند. برخی دیگر از علل بالقوه کمبود آهن عبارتند از:

  • عدم مصرف غذاهای غنی از آهن مانند گوشت قرمز، غذاهای دریایی و لوبیا
    از دست دادن خون در اثر زخم
    برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ

به گفته آرمانی، برخی دیگر از کمبودهای ویتامین که می‌تواند باعث ریزش مو شود عبارتند از:

ویتامین D: وقتی ویتامین D کم باشد، موها ممکن است نازک شوند یا رشدشان متوقف شود.

روی: کمبود روی می‌تواند باعث ریزش موی مشابه با آهن شود و همچنین ممکن است به موهای باقی مانده آسیب برساند و باعث شکستن آن شود.

کمبود کدام ویتامین باعث ریزش مو می شود؟

سلنیوم: آرمانی هشدار می‌دهد که کمبود سلنیوم نادر است. هنگامی که رخ می‌دهد، ممکن است عملکرد تیروئید را مختل کند، که می‌تواند باعث کم کاری تیروئید و ریزش مو شود.

افرادی که ریزش موی مرتبط با ویتامین دارند ممکن است بیشتر از موهای سرشان ریزش کنند. آسیب به فولیکول‌های مو نیز می تواند باعث ریزش ابروها و مژه‌ها شود.

درمان ریزش مو و کمبود ویتامین

افرادی که فکر می‌کنند دچار ریزش مو به دلیل کمبود ویتامین هستند، نباید خود تشخیص دهند. پزشک می‌تواند کمبود ویتامین را آزمایش کند، رژیم غذایی و توصیه‌های مکمل را ارائه دهد و به طور بالقوه سایر اشکال درمان را توصیه کند. همچنین ممکن است چندین نوع ریزش مو به طور همزمان وجود داشته باشد، بنابراین تشخیص دقیق مهم است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
ورود

حساب کاربری ندارید؟


ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز