کیفیت هوا چگونه بر آلرژی تأثیر می‌گذارد؟

کیفیت هوا چگونه بر آلرژی تأثیر می‌گذارد؟

در این مطلب میخوانید :

کیفیت هوا چگونه بر آلرژی تأثیر می‌گذارد؟

هوای آلوده برای سلامتی و محیط زیست ما مضر است. به همین دلیل نظارت بر کیفیت هوا بسیار مهم است. دو گاز که برای زندگی روی زمین ضروری هستند، نیتروژن و اکسیژن هستند که هوای جو ما را تشکیل می‌دهند. با این حال، هوا همچنین حاوی مقادیر کمتری از بسیاری از گازها و ذرات دیگر است.

آلودگی هوا به دلیل افزایش شهرنشینی و صنعتی شدن رو به افزایش است. این یکی از عوامل اصلی مرتبط با ایجاد بیماری‌های تنفسی آلرژیک مزمن در افراد است. در واقع، این به تنهایی باعث رینیت آلرژیک در 40 درصد از جمعیت جهان می‌شود.

کیفیت هوا چگونه بر آلرژی تأثیر می‌گذارد؟

آلاینده‌های رایجی که بر آلرژی تأثیر می‌گذارند و می‌توانند عملکرد ریه را تحریک کرده و کیفیت زندگی را تحت تأثیر قرار دهند، به شرح زیر هستند:

ازن سطح زمین

این آلاینده یکی از بزرگترین عوامل ایجاد مه دود است. ازن زمانی تولید می‌شود که نور خورشید با دودهای شیمیایی که خودروها و کارخانه‌های صنعتی تولید می‌کنند واکنش نشان دهد. در حالی که ازن به ما کمک می‌کند از اشعه ماوراء بنفش محافظت کنیم، ازن نباید در مقادیر زیاد در سطح زمین وجود داشته باشد. این ماده ریه‌ها را تحریک می‌کند، آسم را تشدید می‌کند و تنفس را دشوار می‌کند. در واقع، التهاب طولانی مدت ناشی از تنفس بیش از حد ازن سطح زمین می‌تواند بافت ریه را برای همیشه از بین ببرد.

ذرات معلق

فرآیندهای مکانیکی مانند معدن و ساخت و ساز باعث ایجاد ذرات معلق می‌شود. فرآیندهای شیمیایی مانند سوزاندن سوخت‌های فسیلی نیز آلاینده‌هایی ایجاد می‌کنند. زغال سنگ، گاز طبیعی و فرآورده‌های نفتی مانند بنزین، گازوئیل و سوخت جت انواع متداول سوخت‌های فسیلی هستند.

ما اغلب فکر می کنیم که تنها منبع اصلی مه دود، بخارات ناشی از خودروهای دارای موتورهای احتراقی است. با این حال، ذرات موتورهای دیزلی که قطارها، کامیون‌های بزرگ و برخی اتوبوس‌ها را به حرکت در می‌آورند نیز به مشکلات کیفیت هوا کمک می‌کنند.

مونوکسید کربن

این گاز بی رنگ، بی بو و بی مزه‌ای است که از سوزاندن بنزین، چوب، پروپان، زغال چوب یا سایر سوخت‌های مبتنی بر کربن تولید می‌شود. وسایل و موتورهایی که تهویه نامناسب دارند، به ویژه در یک فضای کاملاً بسته یا محصور، ممکن است اجازه دهند مونوکسید کربن تا سطوح خطرناکی جمع شود.

کیفیت هوا چگونه بر آلرژی تأثیر می‌گذارد؟

دی اکسید گوگرد

این گاز محلول در آب است که معمولاً توسط نیروگاه‌های زغال‌سنگ، پالایشگاه‌ها، کارخانه‌های ذوب آهن، کارخانه‌های کاغذ و خمیر کاغذ و کارخانه‌های فرآوری مواد غذایی به هوای محیط منتشر می‌شود. در واقع، فوران های آتشفشانی حتی می‌توانند دی اکسید گوگرد را در هوا آزاد کنند. دی اکسید گوگرد یک گاز بی رنگ با بوی تند است.

دی اکسید نیتروژن

فرآیندهای احتراق این گروه از آلاینده‌های هوا را تولید می‌کنند. در مناطق شهری، حضور آن عمدتا به دلیل ترافیک است. با این حال، در داخل خانه، بخاری‌های بدون تهویه و اجاق گاز هستند که دی اکسید نیتروژن تولید می‌کنند. قرار گرفتن در معرض دی اکسید نیتروژن می‌تواند بر سلامتی تأثیر بگذارد، مستقل از هر گونه تأثیر سایر آلاینده‌ها.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز