چرا پاهای ما بوی بد می دهند؟

چرا پاهای ما بوی بد می دهند؟

در این مطلب میخوانید :

چرا پاهای ما بوی بد می دهند؟

پاها بخش مهمی از شما هستند. بدون آنها، شما نمی‌توانید بایستید، راه بروید یا مسابقه بدهید. در واقع، پاهای شما آنقدر برای شما کار می‌کنند که گاهی اوقات عرق می‌کنند و بوی بدی می‌گیرند.

به یک روز گرم و تابستانی فکر کنید که تمام بعد از ظهر یک عالمه قدم زده‌اید. مدتهاست پاهای تو در آن کفش‌ها است! در ماشین سواری به خانه، تصمیم می‌گیرید کفش‌هایتان را در بیاورید. حس خوبی دارد ولی بوی بدی دارد در واقع، ممکن است سرنشینان دیگر از بوی بد پای شما آزار ببینند.

باکتری‌ها مقصر هستند. این موجودات کوچک معمولاً در پاهای شما زندگی می‌کنند و مکان‌های تاریک و مرطوب مانند داخل کفش‌های عرق کرده را دوست دارند. آنها در عرق تکثیر می‌شوند، بنابراین اگر جوراب نپوشید، واقعاً آنها را فعال می‌کنید. در شرایط مناسب، باکتری‌ها روی پاهای شما جشن می‌گیرند. این باکتری‌ها سلول‌های مرده و روغن‌های پوست شما را می‌خورند. مستعمرات آنها رشد می‌کنند و شروع به خلاص شدن از شر مواد زائد به شکل اسیدهای آلی می‌کنند. این اسیدهای آلی هستند که بوی بدی دارند.

حدود 10 تا 15 درصد مردم به شدت پاهایشان عرق می‌کند و بوی به شدت بدی هم می‌دهد زیرا پاهای پاهای آن‌ها به محل زندگی باکتری‌هایی به نام کیتوکوکوس سکونتاریوس تبدیل می‌شود. این باکتری‌ها چیزی بیش از اسیدهای آلی بدبو تولید می‌کنند. آن‌ها همچنین موادی به نام ترکیبات گوگردی تولید می کنند. ترکیبات گوگرد معمولا قوی و بوی بدی دارند. اگر تا به حال بوی تخم مرغ گندیده را استشمام کرده باشید، می‌دانید که ترکیبات گوگرد چه بویی دارند.

چرا پاهای ما بوی بد می دهند؟

چه کاری می‌توانیم انجام دهیم؟

معمولاً نیازی به نگرانی در مورد بوی بد پاها نیست. اما اگر بوی بد شما را آزار می‌دهد یا کسی متوجه آن شد، ممکن است بخواهید کمک کنید تا وارد عمل شوید. پس چگونه می توانید از بوی بد پاهای خود جلوگیری کنید؟ خوب، ممکن است نتوانید به طور کامل بوی بد را متوقف کنید. اما اگر عرق را کم کنید، بوی آن را کاهش خواهید داد.

این مراحل را امتحان کنید:

هر روز پاهای خود را بشویید. فرو بردن پاها در یک وان آب و شستشو ممکن است بهتر از این باشد که فقط اجازه دهید آب دوش روی آنها پاشیده شود. پس از اتمام کار حتما پاهای خود را خشک کنید.

جوراب مناسب بپوشید. پنبه، مقداری پشم و بافتنی مخصوص ورزشکاران، عرق را جذب کرده و به پاهای شما اجازه تنفس می‌دهد. هر روز یک جفت تازه بپوشید و همچنین اگر جوراب مرطوب شد آن را سریعا تعویض کنید.

مطمئن شوید که کفش‌هایتان خیلی تنگ نباشد. اگر اینطور باشد، ممکن است پاهای شما بیشتر از حد معمول عرق کند. کفش‌ها یا کفی‌ها را بشویید. برخی از کفی‌ها یا کفش‌ها، به‌ویژه کفش‌های کتانی، ممکن است قابل شستشو باشند. شستن کفش‌ها راهی عالی برای از بین بردن بوها و گرفتن دوباره کفش‌های با بوی تمیز است.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز