پیشگیری و درمان منافذ باز پوست(بخش اول)

پیشگیری و درمان منافذ باز پوست(بخش اول)

در این مطلب میخوانید :

پیشگیری و درمان منافذ باز پوست(بخش اول)

منافذ باز پوست یکی از مشکلات شایع در افرادیست که پوست چرب دارند. وجود منافذ در پوست امری طبیعی و ضروریست. اما زمانی که این منافذ، بیشتر از حالت طبیعی باز می‌شوند، ظاهری ناخوشایند در چهره پیدا می‌کنند. لذا افراد زیادی در صدد درمان منافذ باز پوست هستند. برای درمان منافذ باز پوست، ابتدا باید بدانیم منافذ باز پوست چیست؟ سپس آگاهی یابیم که چگونه درمان می‌شود.

منافذ پوست، راهی برای خروج چربی طبیعی پوست است. در واقع منافذ پوست وظیفه تامین چربی مورد نیاز پوست، دفع سموم بدن و تعریق را بعهده دارد. بنابراین هرگز نباید اقدامی انجام دهیم که منافذ پوست بطور کامل بسته شود. برای اینکار لازم است محصولات آرایشی و بهداشتی مناسب پوست چرب را بشناسیم و از آنها استفاده کنیم تا منافذ طبیعی پوست کامل بسته نشوند. بسته شدن منافذ پوست سبب تجمع چربی و ایجاد جوش می‌شود.

منافذ باز پوست چطور ایجاد می‌شود؟

زمانی که پوست چربی بیش از حد طبیعی ترشح کند، برای خروج، حجم زیادی از چربی از طریق مجراهای منافذ طبیعی پوست به سطح پوست هجوم می‌آورد. بنابراین لبه این مجراها بازتر از حالت عادی می‌شود و این امر موجب باز شدن غیر طبیعی منافذ پوست می‌شود. در این زمان است که منافذ باز پوست ظاهر ناخوشایندی بر روی پوست ایجاد می‌کند.

مشاهده محصولات پوستی

دلایل ایجاد منافذ باز

منافذ باز به دو دلیل اصلی ایجاد می‌شود:

انسداد منافذ باز طبیعی پوست

اگر سطح پوست به هر دلیلی مانند استفاده از مواد آرایشی سنگین یا کرم‌های چرب یا تمیز نکردن کامل پوست اتفاق بیافتد، چربی نمی‌تواند به راحتی بیرون بیاید و تجمع پیدا می‌کند. سپس با فشار از منافذ طبیعی بیرون می‌آید که سبب گشاد شدن لبه دیواره سلول پوست می‌شود که همان منافذ باز است.

تخریب کلاژن پوست دلیل منافذ باز پوست

اگر کلاژن پوست به هر دلیلی مانند افزایش سن یا اشعه UV اتفاق بیافتد، دیواره سلولی قوام خود را از دست می‌دهد و منافذ باز پوست ایجاد می‌شود.

پیشگیری و درمان منافذ باز پوست(بخش اول)

عوامل ایجاد منافذ باز پوست

منافذ باز پوست به دلیل عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. گاهی این عوامل تحت کنترل و گاهی خارج از کنترل ما هستند. این بدان معنا نیست که وقتی دچار عوامل غیر قابل کنترل هستیم، دیگر چاره‌ای نداریم. بلکه افرادی که مستعد منافذ باز هستند باید بیشتر راههای پیشگیری و درمان را رعایت کنند.

سن نوجوانی و جوانی

زمانی که پوست به دلیل تغییرات هورمونی، چربی بیش از اندازه تولید می‌کند، منافذ باز پوست ایجاد می‌شود. معمولا در جوانان در سنین بلوغ و دوره جوانی، به دلیل تغییرات هورمونی، چربی بیشتر توسط غدد پوست تولید می‌شود. بنابراین در این سن بیشتر شاهد منافذ باز هستیم.

مشاهده محصولات پوستی حاوی عصاره خاویار

عدم محافظت از آفتاب

زمانی که افراد بدون محافظت کامل از پوست، در معرض آفتاب قرار می‌گیرند، اشعه UV، دیواره‌های سلولی را تخریب می‌کند و استحکام آن را از بین می‌برد و این امر منجر به ایجاد منافذ باز می‌شود.

افزایش سن دلیل منافذ باز پوست

اگر از بازشدن منافذ در نوجوانی جان سالم بدر ببریم، ممکن است به دام ایجاد منافذ باز پوست در اثر افزایش سن گرفتار شویم! بنابراین مراقبت از پوست برای جلوگیری از ایجاد منافذ باز پوست باید همیشگی باشد. با افزایش سن، کلاژن سازی پوست کاهش پیدا می‌کند و پوست قدرت استحکام و الاستیسیته خود را از دست می‌دهد. به همین دلیل اگر کرم‌های مناسب برای تقویت کلاژن سازی پوست استفاده نکنیم و از پوستمان در برابر پیر شدن بدرستی مراقبت نکنیم، دیواره‌های سلولی پوست تخریب م‌شود و شل شدن آنها باعث ایجاد منافذ باز پوست می‌شود.

جنسیت

بطور طبیعی مردان بیشتر از خانم‌ها مستعد داشتن منافذ باز هستند. البته این بدان معنا نیست که خانم‌ها دچار منافذ باز پوست نمی‌شوند. اما آمارها نشان می‌دهد که تعداد آقایانی که منافذ باز دارند بیشتر از خانم‌هاست.

ژنتیک و اثر آن بر منافذ باز پوست

اگر پدر و مادر فردی منافذ باز پوست دارند، آن فرد بیشتر از افراد دیگر مستعد ایجاد منافذ باز پوست می‌باشد. متاسفانه عوامل ژنتیکی خارج از کنترل ما هستند و نمی‌توان جلوی این عوامل را گرفت. بنابراین افرادی که منافذ باز را به دلایل ژنتیکی دارند باید بیشتر از افراد دیگر روش‌های مراقبتی و پیشگیری از منافذ پوست را رعایت کنند.

نژاد

در بین نژادهای پوستی، سیاهپوستان بیشتر از نژاد‌های دیگر مستعد ایجاد منافذ باز هستند.

مصرف مواد غذایی نامناسب

تحقیقات نشان داده است که مصرف بیش از اندازه غذاهای حاوی روغن‌های اشباع نشده مانند فست فودها، منجر به ترشح بیشتر چربی می‌شود. همانطور که در بالا گفته شد، ترشح چربی زیاد، باعث ایجاد منافذ باز پوست می‌شود. بنابراین برای پیشگیری از ایجاد منافذ باز پوست بخصوص در افرادی که مستعد ایجاد منافذ باز هستند، باید یک رژیم غذایی سالم را اجرا کرد.

بخش دوم مقاله در مقاله بعدی

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز