پرتوهای فرابنفش خورشید در روزهای ابری قوی تر هستند؟

پرتوهای فرابنفش خورشید در روزهای ابری قوی تر هستند؟

در این مطلب میخوانید :

پرتوهای فرابنفش خورشید در روزهای ابری قوی تر هستند؟

بسیاری از مردم هنگام حضور در هوای آزاد در یک روز ابری دچار آفتاب سوختگی می شوند! آیا این صرفاً نتیجه عدم آگاهی از آسیب نور خورشید و استفاده نکردن از کرم ضدآفتاب یا اطلاع نداشتن از خطرناک بودن اشعه فرابنفش در روزهای ابری است؟ همانطور که شاید بسیاری از مردم از آن اطلاع داشته باشند، پرتوهای فرابنفش خورشید در روزهای ابری قوی تر و خطرناک تر هستند پس بهتر است در روزهای ابری نیز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید تا جلوی آسیب به پوست خود را بگیرید.

اشعه ماوراء بنفش چیست؟

انواع مختلفی از نورهای نامرئی با چشم غیر مسلح وجود دارند، مانند اشعه ایکس، مایکروویو، اشعه گاما و اشعه ماوراء بنفش، که به این صورت به عنوان نور ماوراء بنفش شناخته می شوند. این اشعه‌های فرابنفش را می‌توان در محصولات ساخت بشر مانند تخت‌های برنزه و مشعل‌های جوشکاری یافت، اما به‌طور طبیعی از خورشید منشأ می‌گیرند.

به دلیل ناتوانی در دیدن این نورها، برخی افراد پتانسیل آسیب رساندن این پرتو ها به پوست و در کل بدن را دست کم می گیرند. پرتوهای فرابنفش خورشید نوعی تابش الکترومغناطیسی هستند که به صورت پرتوهای UV-A یا UV-B به زمین راه پیدا می کنند. اگرچه پرتوهای UV-B قدرت بیشتری دارند، اما هر نوع اشعه مسئول آسیب هایی است که به پوست ما وارد می شود. آفتاب سوختگی وحشتناک و تولید ویتامین D نتیجه اشعه UV-B است.

آیا واقعا روزهای ابری اشعه UV قوی تری وجود دارند؟

بسیاری از مردم این ادعا را شنیده‌اند که اشعه‌های فرابنفش در روزهای ابری قوی‌تر هستند، اما اغلب این تصور به‌طور کامل به عنوان یک افسانه نادیده گرفته می‌شود. اینکه پوست انسان در روزهای ابری ممکن است دچار آفتاب سوختگی شود، شکی نیست، اما آیا واقعاً اشعه ماوراء بنفش قوی تر است؟ ابرها  تنها می توانند جلوی نور خورشید را بگیرند ولی اشعه های مضر می توانند از آن ها عبور کنند و به زمین برسند. اگر بخواهیم خیلی راحت به این سوال پاسخ دهیم باید بگوییم بله روزهای ابری می توانند برای پوست ما خطرناک باشند.

پرتوهای فرابنفش خورشید در روزهای ابری قوی تر هستند؟

چگونه این اتفاق می افتد؟

اگرچه دانشمندان پاسخ مشخصی ندارند، اما ایده های کمی در مورد این پدیده دارند. اولین توضیح این واقعیت است که ابرهای متراکم ممکن است پرتوهای فرابنفش را منعکس کنند، که به نوبه خود آنها را به سطح زمین باز می‌گرداند.

نظریه دوم این است که پرتوهای فرابنفش هنگام عبور از ابرهای نازک شبیه به هم هدایت می شوند. ترکیبی از انعکاس و بازتاب بین ابرهای مختلف منجر به استحکام بیشتر UV در سطح زمین می شود.

در یک روز ابری قطعا ما اندازه یک روز آفتابی احساس گرما نمی کنیم. در نتیجه، نادیده گرفتن استفاده و یا استفاده مجدد از ضد آفتاب طبیعی است. فقط به این دلیل که گرمای خورشید را احساس نمی کنید، به این معنی نیست که اشعه ماوراء بنفش آسیب نمی زند. هر زمان که برای هر دوره زمانی در فضای باز هستید، صرف نظر از میزان آفتابی بودن آن باید از پوست خود با کرم ضد آفتاب محافظت کنید. و همانطور که معلوم است در روزهای ابری بیشتر.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته‌های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز