همه چیز در خصوص سبوم(بخش دوم)

همه چیز در خصوص سبوم(بخش دوم)

در این مطلب میخوانید :

همه چیز در خصوص سبوم(بخش دوم)

نقش سبوم در سلامتی

پخش سبوم در سراسر بدن به چند روش مهم از سلامت پوست حمایت می کند:

• آبرسانی : سبوم برای انعطاف پذیری پوست ضروری است، اما سطوح لیپیدهای ترشح شده باید به درستی متعادل باشد تا از تحریک پوست جلوگیری شود.
• محافظت ضد باکتریایی : لیپیدهایی که از غدد چربی ترشح می‌شوند، لایه‌ای کمی اسیدی روی پوست ایجاد می‌کنند – pH بین 4.5 تا 6.0 – که در برابر باکتری‌ها، ویروس‌ها و سایر میکروب‌ها محافظت می‌کند.
• محافظت ضد قارچی : نشان داده شده است که سبوم از عفونت‌های قارچی مانند کرم حلقوی پیشگیری می‌کند ، که ممکن است توضیح دهد که چرا کودکان خردسال، که سبوم کمی ترشح می‌کنند یا اصلاً سبوم ترشح نمی‌کنند، به ویژه در معرض این اختلال پوستی هستند.
• محافظت در برابر آفتاب : نشان داده شده است که اسکوالن در برابر آفتاب سوختگی و آسیب‌های ناشی از اشعه ماوراء بنفش (UV) محافظت می‌کند.

علاوه بر کمک به پوست، به نظر می‌رسد سبوم از سلامت قلب نیز حمایت می‌کند. محققان بر این باورند که یکی از مزایای اصلی ترشح سبوم این است که این فرآیند چربی‌ها و کلسترول اضافی را که می‌تواند شریان‌ها را مسدود کرده و باعث بیماری قلبی شود، از بین می‌برد.تحقیقاتی وجود دارد که نشان می‌دهد بزرگسالانی که در دوران نوجوانی آکنه داشتند، ممکن است خطر مرگ ناشی از بیماری عروق کرونر قلب کمتری داشته باشند زیرا به طور منظم چربی ترشح می‌کنند.

تولید بیش از حد

تولید سبوم توسط هورمون‌ها کنترل می‌شود، بنابراین اگر عدم تعادل هورمونی دارید، ممکن است سبوم بیش از حد داشته باشید که می‌تواند باعث تعدادی از مشکلات شود.

آکنه

به خصوص در دوران نوجوانی، افزایش هورمون ها می تواند باعث افزایش تولید سبوم شود. سبوم بیش از حد همراه با سلول های مرده پوست می تواند منافذ پوست را مسدود کند و باعث ایجاد لکه های آکنه مانند جوش های سرسیاه و جوش شود. آکنه اغلب به طور موثر با کرم‌های موضعی یا داروهای خوراکی حاوی رتینوئیدها، آنتی بیوتیک‌ها و یا هورمون‌ها درمان می‌شود.
مردانی که تحت درمان جایگزین تستوسترون قرار می‌گیرند، احتمالاً سطح سبوم بیشتری دارند و بنابراین ممکن است در معرض خطر ابتلا به آکنه باشند.

خرید محصولات مناسب پوست چرب و آکنه دار

همه چیز در خصوص سبوم(بخش دوم)

پوست چرب

سبوم بیش از حد نیز می‌تواند باعث چربی پوست شود. پوست چرب ممکن است همراه با آکنه باشد، اما همیشه اینطور نیست. در حالی که تستوسترون و پروژسترون با آکنه مرتبط هستند، هورمون رشد بیش از حد با تولید سبوم مرتبط است که منجر به پوست چرب می‌شود.

هنگامی که پوست چرب است، منافذ صورت بزرگتر به نظر می‌رسند و ممکن است پوست چرب و نجس به نظر برسد. یک روتین مناسب پاکسازی صورت ممکن است برای مقابله با پوست‌هایی با چربی خفیف کافی باشد.
اما برای پوست بسیار چرب، رتینوئیدهای خوراکی یا موضعی ممکن است لازم باشد. این داروها می‌توانند عوارض جانبی خطرناکی برای برخی افراد داشته باشند و باید با احتیاط و فقط با راهنمایی یک ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی مصرف شوند.

خرید محصولات کمک درمانی

درماتیت سبورئیک

یک اختلال التهابی پوستی، درماتیت سبورئیک می‌تواند باعث شوره سر و همچنین خارش، پوسته پوسته شدن پوست در هر جایی که غدد چربی بیش از حد فعال هستند، شود. درمان‌های معمول شامل کرم‌ها یا شستشوهای موضعی ضد قارچ یا ضد التهابی است. برخی از داروهای جایگزین و خانگی ممکن است تسکین دهنده باشند، اما شما باید این موارد را با پزشک خود در میان بگذارید تا مطمئن شوید که ایمن هستند.

تولید کم

برخی از داروها برای درمان آکنه و پوست چرب با سرکوب تولید سبوم عمل می‌کنند. اینها شامل داروهای ضد بارداری خوراکی، آنتی آندروژن‌ها و رتینوئیدهای تجویزی (چه به صورت خوراکی و چه موضعی) می‌باشد.اگر برای شروع سطح سبوم طبیعی دارید، باید در استفاده از این داروها محتاط باشید.

تولید سبوم می‌تواند به شدت تحت تاثیر اختلالات خوردن، روزه داری شدید و سوء تغذیه قرار گیرد. ظرف پنج روز پس از محدود کردن کالری به میزان قابل توجهی، سبوم کاهش می‌یابد که می‌تواند منجر به نوعی اگزما به نام استئاتوز شود. شایع ترین مشکل مرتبط با سبوم ناکافی پوست خشک، قرمز، پوسته پوسته و خارش دار است که می‌تواند با صابون‌های مضر یا حمام یا دوش آب گرم طولانی مدت تشدید شود.

خشکی ملایم پوست را می‌توان با مرطوب کننده‌های حاوی سرامیدها ، نرم کننده‌ها، سوربیتول، گلیسیرین یا مرطوب کننده‌ها کاهش داد. مرطوب‌کننده‌های ضخیم‌تر و چرب‌تر حاوی موادی مانند وازلین و روغن معدنی می‌توانند حتی موثرتر باشند، اما ممکن است منافذ را مسدود کنند.

مطالب کامل در مقاله قبلی

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته‌های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز