همه چیز در خصوص سبوم(بخش اول)

همه چیز در خصوص سبوم(بخش اول)

در این مطلب میخوانید :

همه چیز در خصوص سبوم(بخش اول)

سبوم یک ماده روغنی است که توسط غدد چربی پوست ساخته می‌شود. عملکرد سبوم مرطوب کردن پوست و جلوگیری از خشک شدن بیش از حد پوست است. سبوم همچنین خاصیت ضد باکتریایی دارد و اولین دفاع بدن در برابر عفونت است. غدد چربی که سبوم می‌سازند تقریباً در تمام سطوح بدن قرار دارند. در حالی که سبوم برای سلامت پوست مهم است، داشتن بیش از حد یا کم روغن می‌تواند منجر به آکنه، پوست چرب و خارش مزمن و تحریک پوست شود.

این مقاله به این موضوع می‌پردازد که سبوم چیست و چه کاری در بدن انجام می‌دهد. همچنین در مورد مشکلات پوستی که می‌تواند در نتیجه تولید بیش از حد یا تولید ناکافی سبوم ایجاد شود، آشنا خواهید شد.

 آکنه

تولید سبوم

غدد چربی که هر کدام به یک فولیکول مو متصل هستند، از طریق فرآیندی به نام ترشح هولوکرین ، سبوم تولید می‌کنند. که حدود یک هفته در داخل غدد کیسه مانند باقی می‌مانند تا زمانی که کیسه فوران کند و به سبوم اجازه می‌دهد آزادانه در فولیکول مو جریان یابد. سپس موها روغن را روی پوست می ریزند تا آن را روان کنند و از آن محافظت کنند.

همه نوزادان با غدد چربی بیشتری بدن خود متولد می‌شوند. این غدد بلافاصله پس از تولد مقادیر قابل توجهی سبوم تولید می‌کنند. این به این دلیل است که غدد توسط هورمون‌ها، به‌ویژه آندروژن‌ها (هورمون‌های جنسی مردانه مانند تستوسترون)، که نوزادان به وفور دارند، تنظیم می‌شوند.

خرید محصولات مناسب پوست چرب و آکنه دار

همه چیز در خصوص سبوم(بخش اول)

وقتی نوزاد به دوران کودکی می‌رسد، سطح هورمون‌هایش یکنواخت می‌شود و غدد چربی کمتر فعال می‌شوند: کودکان بین سنین 2 تا 6 سالگی سبوم بسیار کمی تولید می‌کنند. با نزدیک شدن به بلوغ، آندروژن‌ها دوباره به بدن سرازیر می‌شوند و غدد مقادیر ثابتی از سبوم را خارج می‌کنند.

خرید محصولات مراقبت از پوست

تولید سبوم در سن 20 سالگی شروع به کاهش می‌کند و با افزایش سن کم می‌شود. صورت، پوست سر، بالای گردن و قفسه سینه میزبان بیشترین غدد چربی هستند، بنابراین هنگامی که تولید سبوم افزایش می‌یابد، این نواحی مستعد جوش‌های آکنه یا پوست چرب هستند. اندازه این غدد و نحوه تأثیر هورمون‌ها بر روی آنها توسط ژنتیک تعیین می‌شود، بنابراین اگر اقوام نزدیک مبتلا به آکنه، پوست خشک یا سایر بیماری‌های مرتبط با سبوم دارید، احتمالاً از همان مشکل رنج خواهید برد.

ترکیب بندی

سبوم ترکیب پیچیده‌ای از لیپیدها، عمدتا گلیسریدها و اسیدهای چرب آزاد با درصد قابل توجهی از استرهای موم و اسکوالن، به علاوه ترکیبی از استرهای کلسترول است.

درصد لیپیدها در سبوم
لیپید درصد در سبوم
گلیسیرید 30% تا 50%
اسیدهای چرب 15 تا 30 درصد
استرهای موم 26% تا 30%
اسکوالن 12 تا 20 درصد
استرهای کلسترول 3.0٪ تا 6.0٪
کلسترول 1.5٪ تا 2.5٪

این لیپیدها با هم کار می‌کنند تا پوست را مرطوب کرده و از بدن دفاع کنند. به عنوان مثال، اسکوالن و استرهای موم، یک سد محافظ روی سطح پوست ایجاد می‌کنند که به مهر و موم شدن رطوبت و الکترولیت‌ها کمک می‌کند. تری گلیسیریدهای هیدرولیز شده و اسیدهای چرب آزاد (به ویژه اسید ساپینیک) به عنوان عوامل ضد میکروبی عمل می‌کنند تا از میکروب‌های بالقوه و برابرعفونت‌ها محافظت کنند.

ادامه مطلب در مقاله بعدی

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز