مواد مضر داخل شامپو

مواد مضر داخل شامپو

در این مطلب میخوانید :

مواد مضر داخل شامپو

مواد مضر داخل شامپوها شامل موارد بسیار زیادی می‌شوند که باید با آگاهی و شناخت آن‌ها از مصرف شامپوهایی که دارای این مواد هستند دوری کنیم. خیلی از افراد به شامپویی که مصرف می‌کنند اصلا توجهی ندارند و صرف استفاده از آن را ملاک قرار می‌دهند.

سولفات‌ها

سورفاکتانت‌ها (عوامل فعال کننده سطح) هستند که برای تمیز کردن پوست و اضافی سبوم موجود در پوست سر استفاده می‌شوند. این مواد به منظور درست کردن کف به شامپوهای شما اضافه می‌شوند. سورفاکتانتهایی مانند سدیم لوریل سولفات، سدیم لورات سدیم، و لوریل سولفات آمونیوم همه مضر هستند. این مواد می‌توانند یک واکنش آلرژیک در پوست سر شما ایجاد کنند. سولفات‌ها همچنین برای محیط زیست و گونه‌های آبزی مضر هستند.

پارابن‌ها

برای افزایش ماندگاری محصولات مراقبت از مو، تولید کنندگان مواد نگه دارنده‌ای به نام پارابن را به شامپوها اضافه می‌کنند. پارابن‌ها از رشد باکتری‌ها در شامپوهای شما جلوگیری می‌کنند. بوتیل، پروپیل و اتیل پارابن‌های شناخته شده‌ای هستند که عملکرد هورمون استروژن (هورمون زن مسئول عملکردهای تولید مثل) را تقلید می‌کنند و می‌توانند خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش دهند.

خرید محصولات مراقبت از مو

پلی اتیلن گلیکول

یکی دیگر از موارد مضر داخل شامپو پلی اتیلن گلیکول می‌باشد. پلی اتیلن گلیکول مشتقی از نفت است که در محصولات مراقبت از مو به عنوان ماده ضخیم کننده استفاده می‌شود. تحقیقات کافی برای ادعای سمی بودن آن وجود ندارد، اما متخصصان مراقبت از مو معتقدند که این ماده می‌تواند اثرات مخربی بر روی پوست سر شما بگذارد.

مواد مضر داخل شامپو

سدیم کلرید

نمی‌دانید سدیم کلرید یا نمک می‌تواند چه آسیبی به موهای شما وارد کند؟ نمک در محصولات مراقبت از مو مانند شامپو و نرم کننده برای افزایش قوام و استحکام مو استفاده می‌شود. این ماده می‌تواند پوست سر شما را خشک کرده و دچار خارش کند و در نهایت می‌تواند باعث افزایش ریزش مو شود.

خرید محصولات مراقبت از پوست

الکل

استفاده از الکل در شامپوها خیلی شایع و متداول نیست، بنابراین خیلی جای نگرانی نیست. الکل‌های مورد استفاده در مراقبت از مو می‌توانند موهای شما را بسیار خشک کنند. از الکل‌هایی مانند پروپانول و ایزوپروپیل ابدا استفاده نکنید. در شامپوها از الکل‌ها به عنوان ماده ضخیم کننده استفاده می‌شود.

سلنیوم سولفاید

سلنیوم سولفاید یک ماده ضد قارچی است که برای درمان موها در زمانی که از قارچ رنج می‌برید مناسب است و همچنین در برخی از شامپوهای ضد شوره به کار می‌رود. اما در واقع سولفید سلنیوم یک ماده سرطان زا اثبات شده (ترکیب ایجاد کننده سرطان) است. آزمایشات آزمایشگاهی روی موش‌ها نشان داد که برخی از تومورها ناشی از سلنیوم سولفید هستند. برای جلوگیری از عوارض ناخواسته این نوع شامپو حتما با نسخه و راهنمایی پزشک آن را مصرف کنید.

آنچه در این نوشته بیان شد تنها بخشی از مواد مضر داخل شامپو بود که در برخی از شامپوها استفاده می‌شوند. خبر خوب این است که اکثر شامپوها این مواد مضر را ندارند، اما باید مواظب باشید که از چه شامپویی استفاده می‌کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز