مضرات اشعه ماورا بنفش

مضرات اشعه ماورا بنفش

در این مطلب میخوانید :

مضرات اشعه ماورا بنفش

اشعه ماوراء بنفش (UV) شکلی از تابش الکترومغناطیسی است که از خورشید و منابع مصنوعی مانند مشعل‌های جوش می‌آید. انواع مختلفی از تابش وجود دارد، از تابش بسیار پرانرژی با فرکانس بالا مانند اشعه ایکس و پرتوهای گاما تا تابش بسیار کم انرژی، فرکانس پایین مانند امواج رادیویی. اشعه ماوراء بنفش در وسط این طیف قرار دارد. انرژی آنها بیشتر از نور مرئی است، اما نه به اندازه اشعه ایکس.

افراد چگونه در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرند؟

نور خورشید

نور خورشید منبع اصلی اشعه ماوراء بنفش است، حتی اگر اشعه ماوراء بنفش تنها بخش کوچکی از پرتوهای خورشید را تشکیل دهد. انواع مختلف اشعه ماوراء بنفش در مقادیر مختلف به زمین می‌رسد. حدود 95 درصد از اشعه ماوراء بنفش خورشید که به زمین می‌رسد، اشعه UVA است و 5 درصد باقیمانده اشعه UVB است.

منابع دست ساز اشعه UV

مردم همچنین می‌توانند در معرض منابع دست ساز اشعه UV قرار بگیرند. این شامل: لامپ‌ها و تخت‌های آفتاب‌گیر (تخت‌ها و غرفه‌های سولاریوم)، فتوتراپی (درمان UV)، لامپ‌های بلک لایت، لامپ‌های بخار جیوه، لامپ‌های زنون و … همگی می‌توانند از خود اشعه مضر فرابنفش را نشر دهند.

آیا اشعه ماوراء بنفش باعث سرطان می‌شود؟

اکثر سرطان‌های پوست در نتیجه قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش نور خورشید هستند. هر دو سرطان سلول بازال و سلول سنگفرشی (شایع ترین انواع سرطان پوست) در قسمت‌هایی از بدن که در معرض نور خورشید قرار دارند دیده می‌شوند و وقوع آنها معمولاً با قرار گرفتن در معرض نور خورشید در طول زندگی مرتبط است. خطر ملانوم، نوع جدی‌تر اما کمتر شایع سرطان پوست، با قرار گرفتن در معرض نور خورشید مرتبط است. اما فراموش نکنیم که تنها نور خورشید باعث سرطان نمی‌شود بلکه لامپ‌ها و تخت‌های آفتاب‌گیر (تخت‌ها و غرفه‌های سولاریوم)، فتوتراپی (درمان UV)، لامپ‌های بلک لایت، لامپ‌های بخار جیوه، لامپ‌های زنون و … همگی می‌توانند از خود اشعه مضر فرابنفش را نشر دهند.

مضرات اشعه ماورا بنفش

مطالعات چه چیزی را نشان می‌دهد؟

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که سرطان پوست سلول‌های پایه و سنگفرشی به رفتار انسان‌ها در زیر نور خورشید مرتبط است. هرچه بیشتر در معرض نور خورشید باشید امکان مبتلا شدن به سرطان در شما بیشتر است. حال این  قرار گرفتن در زیر نور خورشید می‌تواند شامل:

گذراندن زمان زیادی در آفتاب برای تفریح ​​(از جمله رفتن به ساحل)
گذراندن زمان زیادی در آفتاب با لباس شنا
زندگی در منطقه‌ای که نور خورشید زیاد است
داشتن آفتاب سوختگی جدی در گذشته
داشتن علائم آسیب خورشید به پوست، مانند لکه‌های پوستی، کراتوزهای اکتینیک (لکه‌های پوستی خشن که می‌توانند پیش سرطانی باشند) و الاستوز خورشیدی (پوست ضخیم، خشک و چروکیده ناشی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید) روی گردن. این‌ها مواردی بود که باعث سرطان پوست در انسان‌ها میشد. امیدوارم این مقاله کمک‌تان کرده باشد.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته‌های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز