ماینوکسیدیل و فیناستراید چه تاثیری در درمان ریزش مو دارد؟

در این مطلب میخوانید :

ماینوکسیدیل و فیناستراید چه تاثیری در درمان ریزش مو دارد؟

ریزش مو یک مشکل شایع است که می تواند زیبایی و حتی اعتماد به نفس مردان و زنان را تحت تأثیر قرار دهد. الی ژن در مطلب درمان و دلایل ریزش مو راهکارهایی برای درمان ریزش مو ارائه داده است که پیشنهاد می کنیم، مطالعه کنید. یکی از این راهکارها ماینوکسیدل است. فیناستراید و ماینوکسیدیل به کاهش سرعت ریزش مو در مدل های مردانه و زنانه کمک می کند و باعث رشد مجدد موهای از دست رفته می شود. فیناستراید و ماینوکسیدیل می توانند طاسی مدل مردانه و زنانه را درمان کنند و حتی ممکن است ریزش مو را معکوس کنند. بسیاری از افراد نمیدانند ماینوکسیدیل و فیناستراید چیست و چه کاربردی دارد، روش مصرف آنها چگونه است و عوارض آنها چیست. در این مطلب هرآنچه که باید درباره ماینوکسیدیل و فیناستراید و اثر آنها بر درمان ریزش مو بدانید بیان شده است.

ماینوکسیدیل چیست و چه کاربردی دارد؟

در اوایل دهه 1960 ماینوکسیدیل به عنوان یک درمان خوراکی برای فشار خون بالا ایجاد شد. جالب است که این کاربرد از ماینوکسیدیل هنوز هم به ندرت استفاده می شود.در یکی از آزمایشات اولیه برای درمان فشار خون ، عوارض جانبی عجیب رشد مو مشاهده شد. پس از آن FDA پس از چند دهه تحقیق ، ماینوکسیدیل موضعی را برای درمان ریزش موی مردان و بعداً برای ریزش موی زنان نیز تصویب کرد.

امروزه می توانید آن را در فرمول های 2 و 5 درصدی در قفسه داروخانه ها بصورت یک محلول ضد ریزش مو پیدا کنید.  هم اکنون ماینوکسیدیل یک داروی موضعی است که برای تحریک رشد موهای جدید در پوست سر استفاده می شود. ماینوکسیدیل همچنین می تواند تراکم و ضخامت مو را افزایش دهد.

فواید ماینوکسیدیل برای مو

ماینوکسیدیل با اتساع رگ های خونی پوست باعث افزایش جریان خون در مو می شود. مکانیسم دیگری که برای ماینوکسیدیل تعریف می شود این است که ماینوکسیدیل با افزایش آنزیمی خاص (به نام ATP) در فولیکول مو ، مرحله رشد آن را گسترش می دهد (که به طور علمی فاز آناژن نامیده می شود). از طرف دیگر ماینوکسیدیل فولیکول های مو را که به دلیل هورمون کاهش یافته اند بزرگ می کند و این موضوع، رشد موهای جدید را به دنبال خواهد داشت.

ماینوکسیدیل رشد مو را تحریک می کند. البته نتایج آن در افراد مختلف متفاوت است. اما به طور کلی ، “تقریباً در 60-70 درصد بیماران ، تراکم مو دو تا سه ماه پس از استفاده از ماینوکسیدیل افزایش قابل توجهی می یابد. ماینوکسیدیل سبب افزایش ضخامت و تراکم مو می شود.  در واقع ماینوکسیدیل علاوه بر تحریک رشد مو و توقف عقب رفتن موهای جلوی سر ، تراکم و ضخامت مو را افزایش می دهد تا رشته ها دوباره پر و سالم شوند.

ماینوکسیدیل برای چه نوع مویی اثر ضد ریزش مو دارد؟

ماینوکسیدیل برای اکثر انواع موها مفید است. به طور کلی ، ماینوکسیدیل برای انواع موها از جمله موهای طبیعی بی خطر است ، اگرچه کسانی که موهای رنگ شده دارند ممکن است تحریک بیشتری داشته باشند. ماینوکسیدیل در انواع خاصی از ریزش مو ، مانند اشکال آلوپسی اسکار ، که در زنان سیاه پوست بیشتر دیده می شود ، تأثیر کمتری دارد.

عوارض ماینوکسیدیل برای رشد مو

مینوکسیدیل در کنار فواید بسیاری که برای درمان ریزش مو دارد و پر پشت کننده مو است، عوارضی نیز دارد که در برخی افراد بروز میکند وممکن است برای گروه زیادی از افراد نشان داده نشود. در اینجا به مهمترین عوارض استفاده از ماینوکسیدیل برای پر پشت کردن مو اشاره می کنیم:

1- ایجاد حساسیت

ماینوکسیدیل در برخی از افراد که پوست سر حساس دارند، موجب ایجاد حساسیت می شود. تحقیقات نشان داده است که زنان بیشتر از مردان به عوارض جانبی ماینوکسیدیل ، مانند تحریک پوست سر حساس هستند. بویژه اگر ماینوکسیدیل بر روی صورت بریزد موجب تحریک می شود.  اگر ماینوکسیدیل برای موی صورت مانند ریش مردان استفاده شود باید با درصد کمتر مانند 2 درصد (بجای 5 درصد) استفاده شود.

2- رشد موهای زائد

از دیگر عوارض جانبی ماینوکسیدیل، افزایش رشد موهای زائد است. مثلا وقتی ماینوکسیدیل برای موی سر استفاده میشود، مقداری از آن ممکن است روی صورت نیز بریزد. در همین مناطق رشد موهای زائد افزایش می یابد. از این رو برخی از شرکتهای داروسازی، محصول ماینوکسیدیل را برای خانمها و آقایان بطور جداگانه فرموله میکنند. برای زنان از ماینوکسیدیل با درصد متعادل تری نسبت به مردان استفاده می شود.

 3- عوارض نادر ماینوکسیدیل

عوارض جانبی نادر مصرف ماینوکسیدیل شامل سرگیجه ، غش یا ضربان قلب سریع می باشد که احتمال بروز آن بسیار پایین است ولی موارد محدودی گزارش شده است.

دلیل ریزش مو در ابتدای استفاده از ماینوکسیدیل چیست؟

اگر در ابتدای مصرف ماینوکسیدیل به نظر می رسد موهایتان سریعتر از حد معمول می ریزد ، نگران نشوید. ریزش مو در شروع مصرف ماینوکسیدیل طبیعی است. زیرا ماینوکسیدیل موهای در فاز استراحت را تحریک می کند تا به مرحله رشد برسند. این ریزش با رشد موهای جدیدتر و سالم برطرف می شود.

ریزش مو در زنان پیچیده است و می تواند ناشی از استرس ، تغییر در هورمون ها ، بیماری های اخیر ، رژیم های گیاهی یا پروتئین کم و کاهش سریع وزن باشد. بنابراین ، اگر دچار ریزش شدید مو شده اید ، عاقلانه است که با یک پزشک مشورت کنید. یک متخصص پوست می تواند علت ریزش مو شما را تشخیص دهد و ماینوکسیدیل موضعی را با مکمل هایی مانند ویتامین D ، زینک، بیوتین و توصیه های غذایی ترکیب کند تا موهای شما رشد کرده و دوباره پر شود.

minoxidil

نتیجه استفاده از ماینوکسیدیل برای پر پشت شدن مو

استفاده از ماینوکسیدیل در نهایت منجر به پرپشت و ضخیم تر شدن مو می شود.  اما دستیابی به آن زمان بر است و باید برای درمان ریزش مو صبور باشید. در صورت قطع استفاده از دارو ، موها دوباره شروع به ریزش می کنند. استفاده از ماینوکسیدیل برای مردان و زنان بی خطر است اما نمی تواند ریزش مو پس از زایمان را درمان کند.

روش مصرف ماینوکسیدیل برای مو( قطره رشد مو)

ماینوکسیدیل تا زمانی که باردار نیستید یا قصد باردار شدن ندارید ، برای شما بی خطر است. برای مصرف ماینوکسیدیل بصورت زیر اقدام کنید:

  1. حدود 1 میلی لیتر از محصول را روی موهای خشک یا مرطوب به پوست سر بمالید.
  2. حداقل چهار ساعت شستشو نکنید.
  3. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

فیناستراید چیست و چه کابردی دارد؟

فیناستراید در یک گروه از داروها به نام مهارکننده های 5-آلفا ردوکتاز است. فیناستراید با جلوگیری از تولید هورمون مردانه در بدن که باعث بزرگ شدن پروستات می شود ، BPH را درمان می کند. فیناستراید با جلوگیری از تولید هورمون مردانه در پوست سر، که رشد مو را متوقف می کند ، ریزش مو با الگوی مردانه را درمان می کند. انجمن ریزش مو در آمریکا اعلام کرده است که فیناستراید در 86٪ مردانی که در آزمایشات بالینی فیناستراید مصرف کرده اند ، پیشرفت ریزش مو را متوقف کرده و در 65٪ از آنها رشد مو را افزایش داده اند. فیناستراید برای نشان دادن هر گونه اثربخشی سه تا چهار ماه زمان لازم دارد و دیدن حداکثر نتایج ممکن است یک سال طول بکشد.

فیناستراید یک داروی خوراکی تجویز شده است که پزشکان در ابتدا برای کوچک سازی پروستات بزرگ شده استفاده می کردند. فیناستراید با کاهش سطح DHT طاسی مدل مردانه و زنانه را درمان می کند. این باعث می شود هورمون به فولیکول های مو حمله نکند و ریزش مو را کند یا از بین ببرد. از آنجا که DHT را هدف قرار می دهد ، برای اشکال دیگر ریزش مو مانند ریزش مو به دلیل شیمی درمانی ، استرس ، دارو یا کم کاری تیروئید موثر نیست.

عوارض فیناستراید چیست؟

افرادی که فیناستراید مصرف می کنند ممکن است علائم نادر مانند ترشحات پستان ، بزرگ شدن سینه ها یا درد پستان ، درد بیضه یا مشکل ادرار را تجربه کنند. همچنین در برخی از افراد فیناستراید عوارضی مانند کاهش میل جنسی دارد.

در صورت بروز این علائم بلافاصله با پزشک تماس بگیرید. فیناستراید نباید در زنان یائسه استفاده شود.

بهترین روش درمان ریزش مو

معمولا پزشکان از یک روش برای درمان ریزش مو استفاده نمی کنند. بلکه ترکیبی از چند روش بهترین نتیجه را برای درمان ریزش شدید مو میدهد. بنابراین اگر مشکل ریزش مو دارید، بهتر است در کنار مصرف ماینوکسیدیل یا فیناستراید، از روشهای دیگر کنترل ریزش مو نیز استفاده کنید.  مانند استفاده از مکملهای خوراکی درمان ریزش مو و استفاده از شامپو ضد ریزش مو بدون سولفات.پیشنهاد می کنیم مطلب شامپو کافئینه چیست و چه تاثیری بر مهار ریزش مو و تقویت مو دارد؟ را مطالعه نمایید.

 شامپو های ضد ریزش مو حاوی ترکیباتی هستند که به گردش خون زیر پوست سر کمک میکند و انرژی زا برای فولیکول مو (ریشه مو) هستند. از این رو به کم شدن ریزش مو و افزایش رشد مو کمک میکند. شامپو ضدریزش مو شاید به تنهایی درمان کننده ریزش موی شدید نباشد اما میتواند روند درمان ریزش مو را سریع تر کند.

سولفاتها به موادی گفته می شود که به طور معمول در شامپوها ، صابون ها و بیشتر محصولات کف کننده یافت می شوند. سولفات ها از یک طرف چربی و از طرف دیگر آب را به خود جذب می کنند و باعث زدودن چربی و آلودگی از روی مو یا هر سطح دیگری می شود. اگر میخواهید بدانید شامپو فری سولفات هست یا نه باید به لیست ترکیبات آن نگاه کنید. در صورتیکه عبارت سدیم لوریل سولفات یا آمونیوم لوریل سولفات را در لیست ترکیبات یک شامپو مشاهده کردید، آن شامپو حاوی سولفات است. به آنها اختصاراً SLS یا ALS نیز گفته می شود.

وقتی یک شامپو ضد ریزش مو مانند شامپو فری سولفات ضد ریزش مو یا شامپو کافئینه استفاده میکنیم، ترکیبات موجود در آنها گردش خون مویرگی زیر پوست سر را بیشتر میکند. در واقع خونرسانی به فولیکول های مو بیشتر می شود و تغذیه متناسب را درمان ریزش مو و مکمل هایی که مصرف می کنیم و وارد خون می شود، به راحتی به فولیکول های مو می رسد. از این رو در درمان ریزش مو شدید بسیار موثر هستند.

معرفی شامپو ضد ریزش بدون سولفات الی ژن

برند الی ژن به تازگی شامپو بدون سولفات الی ژن را به بازار عرضه کرده است که می توان گفت جزو بهترین شامپو بدون سولفات ایرانی در بازار می باشد. شامپو بدون سولفات الی ژن در پیشگیری از ریزش مو نیز موثر است. در واقع یک محصول مکمل در رژیم درمان ریزش مو می باشد.

بهترین شامپو بدون سولفات شامپویی است که :

  1. در لیست ترکیبات آن سدیم لوریل سولفات (یا SLS) و سدیم لوریت سولفات (SLES) وجود نداشته باشد.
  2. فاقد پارابن، فتالات ها، تری اتانولامین باشد
  3. کف زیادی نکند
  4. با دوبار شستشو در هر حمام شویندگی قابل قبولی داشته باشد.

بدون اسانس یا اسانس ملایم (نه خیلی زیاد) داشته باشد.

شامپو بدون سولفات الی ژن

شامپو بدون سولفات الی ژن حاوی کمپلکس کافئین و ابریشم می باشد که سیستم خون رسانی به کف سر را تحریک میکند و به بهبود ریزش مو کمک میکند. شامپو بدون سولفات الی ژن همچنین حاوی عصاره سویا می باشد که سویا سرشار از پروتئین، فیبر، مواد معدنی و انواع ویتامین هاست. عصاره سویا حاوی اسید های چرب امگا-3 است که به مبارزه با ریزش مو، خشک و شکننده شدن آن کمک می کند. دانه سویا گردش خون را در کف سر بالا می برد و موها را سالم و براق نگه می دارد.

شامپو بدون سولفات الی ژن جزو بهترین شامپو بدون سولفات ایرانی است که برای موارد زیر کاربرد دارد:

  • شستشوی روزانه
  • شستشوی موهای رنگ کرده و آسیب دیده
  • شستشوی موهای کراتینه شده
  • شستشوی موی افرادی که اگزما و رزاسه دارند
  • کمک به درمان ریزش مو
  • شستشوی موهای خشک و دارای موخوره

این محصول یک شامپو بدون سولفات برای موهای کراتینه شده می باشد که به دلیل عدم وجود ترکیبات سولفات، به مو آسیب نمی زند. یادتان باشد شامپو بدون سولفات کف زیادی نمی کند و این مزیت این نوع شامپو است. برای مصرف آن مقدار معمول از شامپو را مصرف کنید و برای کف کردن بیشتر، مقدار بیش از اندازه از شامپو را مصرف نکنید. کف نکردن جزو خاصیت یک شامپو بدون سولفات است.

برای مصرف شامپو فری سولفات، شامپو کافئینه، شامپو ضدریزش مو ، شامپو تقویت کننده، شامپو پر پشت کننده مو، بطور کلی شامپوهایی که برای نقویت مو و درمان ریزش مو استفاده می شود، باید بعد از مرطوب کردن موها و شستشو با شامپو، فرصت دهید حدود 3 دقیقه شامپو بر روی کف سر باقی بماند و با نوک انگشتان ماساژ دهید. سپس آبکشی کنید. در این مدت ترکیبات شامپو فرصت جذب از طریق کف سر را داشته باشند.

به اشتراک بگذارید

منوی دسته‌های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز