ماسک خانگی گیاهی چقدر در بهبود مشکلات پوستی موثر است؟

ماسک خانگی گیاهی

در این مطلب میخوانید :

 

ماسک خانگی گیاهی چقدر در بهبود مشکلات پوستی موثر است؟

این روزها استفاده از ماسک خانگی گیاهی بسیار رایج شده است. هر استفاده از ماسک گیاهی از زمان باستان بوده است. مصریان باستان از ترکیبات طبیعی برای زیبایی و سلامت پوست استفاده می‌کردند. حمام شیر می‌گرفتند، زخم های خود را با عسل درمان می‌کردند، آرگان به موهای خود می‌زند.

بنابراین ماسک گیاهی از دیرباز مورد استفاده قرار می‌گرفته. اما هر چیزی اصولی دارد. اگر اصول آن را ندانیم، گاهی نه تنها از خواص آن بهره نمی‌بریم، بلکه به زیبایی آسیب هم می‌زنیم. در این مطلب به نقش و تاثیر ماسک خانگی گیاهی بر زیبایی و سلامت پوست می‌پردازیم. اینکه واقعا این ماسک ها چقدر موثر است، اصول استفاده صحیح از ماسک خانگی گیاهی چیست و چگونه تاثیر گذاری آنها را بیشتر کنیم؟

ماسک خانگی گیاهی چیست؟

ماسک گیاهی ترکیباتی از چند ماده طبیعی هستند که برای تغذیه شدن پوست، روی پوست قرار می‌دهیم. تغذیه پوست از دو روش میسر است. یکی از درون و یکی از بیرون. درباره تغدیه پوست از درون در مقاله چه مواد غذایی در جوانسازی پوست موثر است؟ مطالب مهمی بیان کردیم. منظور از تغذیه پوست از بیرون همان مصرف موضعی ترکیبات ارزشمند بر روی پوست است. مصرف موضعی کرمهای خوب و همچنین مصرف موضعی ماسک های مغذی یکی از کارهایی است که برای تغذیه پوست از بیرون می‌توان انجام داد. در این مطلب بطور اختصاصی درباره ماسک گیاهی صحبت می‌کنیم.

 

واقعیتی درباره ماسک خانگی گیاهی که نمی دانید

  •  گیاهان از مجموعه ای از مواد مانند ویتامین هایی تشکیل شده است که برخی از آنها درشت مولکول و برخی دیگر ریز تر هستند. اگر درشتی مولکول ویتامینی بزرگتر از منافذ پوست باشد، این ویتامین از لایه پوست عبور نمی‌کند و وارد پوست نمی‌شود. بنابراین استفاده از این نوع گیاه و ویتامین موجود در آن در استفاده از ماسک ها بیایده است.
  • نکته بعدی این است که برخی از ویتامین ها محلول در آب و برخی دیگر محلول در چربی هستند. از آنجاییکه جنس پوست از لیپید (چربی) است، بنابراین، ویتامین های محلول در آب، به راحتی از پوست عبور نمی‌کنند.
  • مثلا ویتامین سی محلول در آب و ویتامین E محلول در چربی است. پس باز هم به این نتیجه می‌رسیم که هر میوه ای که به پوست بمالیم ممکن است جذب پوستی نداشته باشد و استفاده از آن بی فایده باشد.
  • مورد سوم اینه که برخی از ویتامین ها ناپایدار هستند. باید بدانیم هر ویتامین و هر گیاهی چقدر طول میکشد تا خاصیتش از بین برود. این موضوع در ساخت ماسک ها و مخصوصا زمانی که چند ماده گیاهی رو با هم مخلوط میکنیم، بسیار مهم است.

تمام این موارد به ما ثابت می کند که درست کردن ماسک خانگی، اینقدرها هم ساده نیست که چند تا گیاه و میوه رو با هم مخلوط کنیم و بزنیم روی پوست! بلکه باید از روی دانش و آگاهی و خصوصیات هر کدام، آنها را انتخاب کرد. البته خاصیت هر گیاه و مواد موثره موجود در آن نیز بسیار مهم است. چراکه نوع پوست افراد با هم متفاوت است و هر کسی با هر نوع پوستی، نمی تواند از تمامی انواع ماسک خانگی استفاده کند.

ماسک خانگی گیاهی برای پوست صورت

چه انتظاری از ماسک خانگی گیاهی پوست داشته باشیم؟

ماسک گیاهی خانگی مانند دمنوش ها در سرماخوردگی عمل میکنند. یعنی اثربخشی آنها آهسته و پیوسته است. مهمترین مزیت آنها این است که اگه پروتکل های آنها را اجرا کنیم، خیلی ایمن هست و عارضه ندارند. ضمنا کم هزینه و در دسترس هستند. اما نکته ای که باید بدانید این است که نباید از ماسک خانگی گیاهی انتظار معجزه و درمان سریع داشته باشید. ماسک خانگی گیاهی آهسته و پیوسته کار میکنن.

1- اثربخشی به شرط استمرار

ماسک خانگی گیاهی پوست به آرامی اثر میکنند و نباید خیلی زود مصرف آنها را رها کرد. مصرف یک نوع ماسک مناسب برای صورت، باید حداقل 2 تا 3 ماه ادامه پیدا کنه تا اثربخشی آن بخوبی نشان داده شود. بنابراین صبور باشید و مستمر و منظم به استفاده از ماسک خانگی گیاهی ادامه دهید.

 2- مکمل درمان، نه خود درمان

ماسک خانگی گیاهی پوست، اثر درمانی مستقیم برای مشکلات پوستی شدید ندارند. نباید انتظار این را داشته باشید که مثل یک داروی شیمیایی روی یک مشکل سخت پوستی اثر داشته باشه.  مثلا لک های قدیمی و پررنگ پوست که در لایه های زیرین پوست و سالها قبل بوجود آمدند، نمی توانند با یک ماسک گیاهی بطور کامل برطرف بشه. در چنین مواقعی، ماسک می تواند بعنوان مکمل درمان باشد نه خود درمان. خوب است که درمان مشکلات حاد پوستی توسط پزشک تجویز شود و از کرمها یا داروهای کارخانه ای استفاده شود و در کنار آن برای سرعت بخشیدن به روند درمان و بهبود حال عمومی پوست، از ماسک خانگی گیاهی هم استفاده شود. اما اگر مشکل پوستی خیلی شدید و در حد بیماری حاد نباشد، ماسک خانگی گیاهی می تواند کاملا اثربخش و بهبود دهنده باشد.

چه اقداماتی اثربخشی استفاده از ماسک خانگی گیاهی را بیشتر می کند؟

قبل از استفاده از ماسک خانگی گیاهی باید بدانیم که آن را چگونه استفاده کنیم تا اثربخشی بهتری داشته باشد. در واقع زیر ساخت های استفاده از ماسک خانگی گیاهی چیست. در اینجا به مهمترین اقدامات برای نتیجه گیری بهتر از ماسک خانگی گیاهی اشاره میکنیم:

 

1- تمیز کردن پوست قبل از استفاده از ماسک خانگی گیاهی

هیچوقت ماسک را روی پوست تمیز نشده نگذارید. قبل از استفاده از ماسک پوستتان را خوب تمیز کنید. تمیز کردن باعث می شود آلودگی ها و آرایش از سطح پوست زدوده شود و ماسک براحتی جذب پوست شود.

تمیز کردن پوست با محصولات مختلفی میسر است. تمیز کردن پوست می تواند با پن، فوم یا ژل شوینده انجام شود. در هر حال با هر نوع شوینده ای که متناسب نوع پوستتان باشد، میتوانید پوستتان را تمیز کنید. مهم این است که در هنگام ماسک گذاشتن روی پوست، پوست شما کثیف نباشد.

2- بخور دادن پوست قبل از استفاده از ماسک خانگی گیاهی

اگر بعد از مرحله تمیز کردن، پوست را بخور دهید، جذب مواد مغذی ماسک بالاتر می رود. بخور دادن پوست می تواند با گیاهانی مثل اکالیپتوس و نعنا باشد یا اینکه حتی فقط با آب خالی انجام شود. بخور دادن پوست، منافذ پوست رو نرم و آماده جذب مواد مغذی می کند. این کار روی اثربخشی ماسک تاثیر بسیار خوبی دارد.

راحتترین کار این است که بعد از حمام ماسک بزنید. با این کار، هم مرحله تمیز کردن پوست را در حمام انجام داده اید و هم اینکه حمام کردن، تقریبا کار بخور را انجام میدهد. بنابراین بهترین زمان پیشنهادی برای ماسک زدن، بعد از حمام است.

3- تداوم استفاده از ماسک خانگی گیاهی

همانطور که قبلا بیان کردیم، ماسک ها با یک بار و دو بار استفاده، نمی توانند انتظار ما را از بهبود کامل برآورده کنند. اثربخشی ماسک های طبیعی، آهسته و پیوسته است. بنابراین هفته ای یک بار یا دوبار ماسک را استفاده کنید و این کار را حداقل تا 2 یا 3 ماه ادامه دهید.  بعد از این مدت میتونین از اثرات معجزه آسای ماسک ها لذت ببرید.

4- آرام باشید و از حس خوب استفاده از ماسک خانگی گیاهی لذت ببرید

یکی از توصیه های مهم در اثربخشی ماسک ها این است که در طول مدتی که ماسک بر روی صورتتان قرار دارد، از استرس دوری کنید. استرس بلایی به سر تمامی سیستم و اعضای بدن می آورد که نمی توانید حد بد بودن آن را درک کنید.

در طول مدتی که ماسک بر روی پوستتان دارید، سعی کنید کاملا بدون استرس باشید، به چیزهای خوب زندگی تان فکر کنید. پیشنهاد می شود که یک موزیک ملایم و دوست داشتنی بگذارید و در آرامش از آن لذت ببرید. تاثیر پذیری ماسک خانگی گیاهی از آرامش روحی بر روی پوست بسیار زیاد است.

 

موارد احتیاط در مصرف ماسک های صورت گیاهی

اگر ماسک خانگی گیاهی  را درست استفاده نکنید می تواند ضرر زننده باشد. مثلا شاید پوست شما به گیاهی حساسیت داشته باشد. در اینصورت استفاده از ماسک خانگی گیاهی  نه تنها برایتان مفید نیست، بلکه آسیب زننده نیز هست. قبل از اینکه ماسک گیاهی خانگی را استفاده کنید، توجه به دو نکته بسیار اهمیت دارد:

1- تست حساسیت ماسک خانگی گیاهی

 تصور نکنید که چون ماسکها از مواد گیاهی تشکیل شده اند، حساسیت زا نیستند. قبل از استفاده از هر ماسکی بر روی صورت، ابتدا مقداری از آن را بر روی بازوی خود تست کنید و بگذارید 20 دقیقه بماند. اگر واکنش خاصی نداد، میتوانید آن را برای صورتتان استفاده کنید. منظور از واکنش خاص، قرمزی یا خارش یا التهاب شدید است.

2- عدم مصرف ماسک خانگی گیاهی در دورچشم

 از آنجاییکه پوست دورچشم حساس است، ماسکها را دورچشم نزنید. پوست دورچشم نازک است و احتمال ایجاد حساسیت با ترکیبات شیمیایی یا حتی گیاهی در این منطقه از پوست صورت، بالا است. می توانید در طول مصرف ماسک اگر در حالت دراز کشیده هستید، حلقه خیار روی پلکهایتان بگذارید.

3- نگهداری مناسب از ماسک خانگی گیاهی

 سعی کنید ماسک ها را به مقدار حداکثر دو یا سه بار مصرف درست کنید تا نیازی به نگهداری طولانی مدت نباشد. چون ماسک های طبیعی خانگی حاوی مواد نگهدارنده نیستند لذا نمی توان آنها را طولانی مدت نگه داشت. ماسک تهیه شده را حتما در یخچال نگهداری کنید.

 

انواع ماسک گیاهی صورت

ماسک گیاهی صورت را هم میتوانید بصورت خانگی تهیه کنید و هم بصورت آماده از بازار خریداری کنید. این روزها انواع ماسک طبیعی صورت در بازار وجود دارد که با توجه به نوع پوستتان و کاربرد هر ماسم، می تواندی یکی از آنها را انتخاب کنید. در اینجا به انواع ماسک های صورت طبیعی اشاره می کنیم:

1- ماسک های ورقه ای یا نقابی

در این ماسکها، ترکیبات مغذی را بر روی ورقه ای می ریزند. این ورقه ها خیس و مرطوب است و باید آن را برای مدتی (حدود نیم ساعت) روی پوست بگذارید. این ماسکهای یک بار مصرف هستند و استفاده از آنها بسیار راحت است. معمولا ماسکهای ضدچروک در این نوع ماسک ارائه می شود.

2- ماسک های ژله ای پیل آف

این نوع ماسک ها مانند ژله ای است که بر روی پوست مالیده می شود و مدتی میماند تا خشک شود. سپس از گوشه صورت می توانید آن را مانند ورقه ای از روی پوست جدا کنید. این نوع ماسکها دو خاصیت دارند. یکی اینکه در مدتی زمانی که خشک میشود، مواد مغذی اش جذب پوست می شود. دوم اینکه در هنگام برداشتن ماسک خشک شده از روی پوست، سلولهای مرده پوست را از روی پوست می کند و پوست را تازه و آماده میکند که بعد از آن از سرم یا کرمی حاوی ترکیبات مغذی و مفید استفاده کنید. ضمنا، این نوع ماسک برای افرادی که جوشهای سرسیاه دارند مناسب است.

3- ماسک های خاک رسی

این نوع ماسک ها مثل مخلوطی هستند بین گل و کرم.  روی صورت گذاشته میشه و بعد از حدود بیست دقیقه باید از روی صورت شسته بشه.  ترکیبات مغذی این نوع ماسک ها در همان مدت بیست دقیقه به آرامی جذب پوست می شود.  ماسک های خانگی معمولا از این نوع هستند. این نوع ماسک ها کاربردهای متنوعی دارد و بسته به گیاه یا میوه ای که در آن استفاده شده، برای انواع کاربری مختلفی استفاده می شود.

4- ماسک گیاهی خانگی

این نوع ماسک ها در منزل و با استفاده از گیاهان و میوه های موجود در آشپزخانه تهیه می شوند. بسیاری از مردم از این نوع ماسک ها استقبال می کنند. هر کدام از گیاهان و ترکیبات طبیعی خواص مخصوص به خودشان را دارند. با توجه به نوع پوستتان و خواص هر گیاه یا ماده طبیعی ماسک گیاهی خانگی خود را تهیه کنید.

انواع ماسک ها برای انواع مشکلات پوستی

 هر ماسکی بر اساس خواصی که دارد کاربرد مشخصی دارد. معمولا ماسک گیاهی خانگی در انواع زیر استفاده می شود:

  1. ماسک جوانسازی صورت که در آنها از گیاهان و میوه های دارای آنتی اکسیدان بالا استفاده می شودو مانند چای سبز، روغن نارگیل، موز و آووکادو
  2. ماسک درمان جوش که در آنها از ترکیبات ضدجوش مانند عصاره درخت چای، جودوسر، سرکه سیب و چای سبز استفاده می شود.
  3. ماسک کوچک کننده منافذ باز صورت که در آن از عصاره عدس سبز استفاده می شود
  4. ماسک آبرسان پوست که معمولا از ماست، آلوورا و خیار و گلاب استفاده می شود.
  5. ماسک بهبود دهنده لک های صورت که از عصاره شیرین بیان در آنها استفاده می شود.

 

به اشتراک بگذارید


ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز