عوامل ایجاد و انواع چین و چروک صورت

عوامل ایجاد و انواع چین و چروک صورت

در این مطلب میخوانید :

عوامل ایجاد و انواع چین و چروک صورت

چین و چروک صورت همراه با پدیدار شدن شیارها و خطوط طولی مابین دو ابرو، شیارهای عرضی در پیشانی و همین طور شیارهای کنار دهان، چشم‌ها و بر روی گونه‌ها رخ می‌دهد. این خطوط و شیارها به دلیل عوامل مختلف، بر روی دست‌ها و پاها و سایر نواحی بدن نیز ایجاد می‌شوند.

حال در این مطلب می‌خواهیم بدانیم که چه عواملی موجب بروز این چین و چروک‌ها بر روی پوست صورت می‌شوند؟

علل ایجاد چین و چروک صورت

از دست دادن آب بدن

یکی از علت‌های اصلی خشکی پوست از دست دادن آب بدن است که اصطلاحا به آن دی هیدریشن نیز گفته می‌شود. در صورتی که آب پوست به هر دلیلی کم شود و یا نتواند رطوبت خود را حفظ نماید، خشکی پوست به وجود می‌آید. عوامل متعددی چون آب و هوا، استفاده کردن از کرم‌های لایه بردار، کشیدن سیگار، مصرف برخی از داروها، قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید، افزایش سن و غیره می‌تواند موجب خشکی پوست در افراد شود.

افزایش انقباض‌های عضلانی در زیر پوست

افرادی که همیشه خندان هستند و یا افراد عصبی و اخمو، از آنجایی که از عضلات صورت خود زیاد استفاده می‌کنند، سریع تر دچار چین و چروک پوست می‌شوند. افراد چاقی که اقدام به کاهش وزن می کنند نیز به دلیل از دست دادن چربی زیر پوست، دچار افتادگی و چروک پوست می‌شوند.

داشتن پوست نازک

افرادی که دارای پوستی نازک هستند، به دلیل این که سریع تر دچار آسیب‌های پوستی ناشی از نور خورشید می‌شوند، پوستشان سریع تر چروک می‌شود.

رادیکال‌های آزاد

در واقع رادیکال‌های آزاد همان مولکول‌های ناپایدار اکسیژن هستند، که باعث صدمه دیدن سلول‌ها شده و کلاژن پوست را تجزیه می‌کنند. و بدین ترتیب روند چروک شدن پوست را سرعت می‌بخشند.

عوامل مخرب طبیعی

آلودگی هوا، در معرض نور خورشید بودن، کشیدن سیگار از جمله عوامل مخرب محیطی به شمار می‌روند که باعث فعال شدن رادیکال‌های آزاد شده و پوست را دچار پیری و چروک زودرس می‌کنند.

خرید محصولات حاوی عصاره خاویار

عوامل ایجاد و انواع چین و چروک صورت

انواع چروک پوست صورت

چین و چروک پوست صورت یک شاخص برای ارزیابی پیری پوست صورت است. همچنین چین و چروک یک شاخص مهم در دنیای زیبایی صورت محسوب می‌شود. چروک زمانی اتفاق می‌افتد که خط‌های صورت بر اثر پیر شدن ظاهر شوند. ایجاد چروک غیرقابل اجتناب است. اگرچه گاهی ایجاد چند خط بر روی صورتمان ممکن است خوشایند باشد، اما ما ترجیح می‌دهیم که آنها را از بین ببریم.
چین و چروک می‌تواند با گذشت زمان دائمی شود در حالیکه در صورت‌های جوان چین و چروک دائمی نیست. برای مثال در سنین جوانی چروک‌هایی که بر اثر خوابیدن ایجاد می‌شود بعد از بیدار شدن از بین می‌روند.

خرید محصولات کمک درمانی

طبقه بندی انواع چروک پوست صورت

سیستم‌های طبقه بندی مختلف چروک بر اساس تفاوت‌های موجود در بافت و مکانیزم و پیشرفت آنها ایجاد شده‌اند.
چروک‌ها بر اساس نوع بافت و دلایل ایجاد به چهار دسته طبقه بندی شده‌اند:

چروک آتروفی (Atrophic wrinkles)
چروک‌های آتروفی در اثر تحلیل بافت پوست به صورت موازی بر روی پیشانی ایجاد می‌شوند و با کشش پوست از بین می‌روند.

چروک‌های ناشی از کشیدگی (Elastic wrinkles)
این چروک‌ها در پوست‌هایی که در معرض آفتاب هستند اتفاق می‌افتند و بعد از مدتی دائمی می‌شوند و با کشیدگی پوست از بین نمی‌روند. این گونه چروک‌ها معمولا بر روی گردن، گونه‌ها و لب‌ها ظاهر می‌شوند. استفاده از ضد آفتاب‌ها می‌تواند روند ایجاد این نوع چین و چروک‌ها در پوست را کند نماید.

چروک‌های ابراز احساسات (Expression wrinkle)
این نوع از چروک‌ها معمولا هر جای صورت که بیانگر حالت و احساسات باشد مانند گوشه‌های خارجی چشم، دهان و ابروها ایجاد می‌شود.

چروک‌های گرانشی (Gravitational wrinkles)
این چروک‌ها به دلیل از دست دادن کلاژن و الاستین (پروتئینهای بافت همبند) ایجاد می‌شوند و می‌توانند هر جای صورت باشند.

روند ایجاد چین و چروک در سنین مختلف

در جوانان به دلیل داشتن پوست قابل انعطاف مقدار زیادی چروک کم عمق و نازک وجود دارد. در حالی که در افرادی که سن بیشتری دارند تعداد چروک‌ها کمتر اما عمق آنها بیشتر است. کاهش ارتجاع پذیری باعث افزایش احتمال تشکیل چروک در سنین بالا می‌شود.
میزان سرعت چروک شدن در خانم‌های بالای 40 سال و کسانی که در دوره یائسگی قرار دارند، در مقایسه با نوجوانان یا افرادی که در دهه 60 سالگیشان قرار دارند، بیشتر است. سرعت ایجاد چروک به سن (حول و حوش یائسگی بیشتر است)، خشک شدن پوست، pH سطح پوست و میزان تحلیل رفتن بافت همبند پوست بستگی دارد.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته‌های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز