علل و عوامل خطر شوره سر

علل و عوامل خطر شوره سر

در این مطلب میخوانید :

علل و عوامل خطر شوره سر

شوره سر در اصل زمانی ایجاد می شود که تکه های کوچکی از پوسته خشک از پوست سر خارج شود. ممکن است این تکه ها را در موها یا روی شانه های خود مشاهده کنید. شوره سر نیز ممکن است باعث خارش پوست سر شود. این یک مشکل رایج است ، اما آنطور که به نظر می رسد ساده نیست. تعریف شوره سر در واقع بسیار مشکل است زیرا با درماتیت سبورئیک (نوع مزمن اگزما) و سایر بیماری های پوستی که منجر به پوسته پوسته شدن سر می شود اشتباه گرفته می شود. شوره سر می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد:

افرادی که پوست چرب دارند اغلب مستعد شوره هستند. یک مخمر به نام Malassezia globosa از روغن های موجود در پوست سر تغذیه می کند. بسیاری از مردم از این موضوع آگاهی ندارند و روی به شامپوهای ضد شوره می آورند که هیچ تاثیری ندارند. اگر پس از گذشت یک روز از حمام کردن  ، سر شما چرب است ، شما دچار تولید بیش از حد چربی در سر خود هستید و باید زود به زود به حمام بروید. سعی کنید هر روز حمام کنید تا روغن در سر شما نباشد تا باعث ایجاد شوره سر شوید.

درماتیت تماسی : درماتیت تماسی نوعی تحریک پوستی است که توسط یک ماده حساسیت زا یا یک عامل تحریک کننده ایجاد می شود و منجر به خارش و بثورات احتمالی دردناک می شود. و در مورد شوره سر ، این واکنش روی پوست سر رخ می دهد. به گفته انجمن آکادمی پوست آمریکا ، این امر عمدتاً به دلیل محصولات مراقبت از مو یا رنگ ها می باشد. البته شایان به ذکر است که این موضوع می تواند بدلیل سبک زندگی بد هم به وجود بیاید. سعی کنید از خورد غذاهای چرب اجتناب کنید و هرروی ورزش کنید و دوش بگیرید.

پوست خشک : اگر هوای سرد زمستانی پوست شما را خشک می کند سعی کنید از مایعات بیشتری در فصول سرد و خشک سال استفاده کنید. پوست خشک یکی دیگر از دلایل به وجود آمدن شوره سر است.

علل و عوامل خطر شوره سر

تقریباً همه می توانند شوره سر داشته باشند ، اما عوامل خاصی می توانند شما را مستعدتر کنند ، از جمله:

شامپو زدن : دکتر مک مایکل می گوید: برای کسانی که در حال حاضر در معرض شوره هستند ، شستشوی مکرر می تواند وضعیت را بدتر کند که به دلیل شامپوهای بد و خشک کننده سر است. بهتر است از شامپو بچه استفاده کنید که ملایم تر است و کمتر باعث خشکی سر می شود.

سن : شوره سر اغلب در زمان بلوغ شکل می گیرد. اغلب نوجوانان و جوانان بین سن 12 تا 22 سال دارای شوره سر هستند که پس چندین سال این مشکل خود به خود برطرف می شود.

هورمون های جنسی : آندروژن ، مانند تستوسترون ، فعالیت در غدد چربی را تحریک می کند. روغن بیشتر به معنی افزایش احتمال واکنش التهابی و شوره است. مردان بیشتر از زنان دچار شوره سر می شوند.

سیستم ایمنی ضعیف : شوره در افرادی که پیوند عضو انجام داده اند و افرادی که مبتلا به HIV یا ایدز ، هپاتیت C یا پانکراتیت الکلی هستند ، بیشتر دیده می شود.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز