علل و درمان گل مژه

علل و درمان گل مژه

در این مطلب میخوانید :

علل و درمان گل مژه

گل مژه چشم یا خاری در چشم نوعی عفونت چشم است که در اطراف پلک‌های چشم به صورت بر آمدگی‌هایی دردناک ایجاد می‌شود. این عفونت در هر جایی از پلک‌ها ممکن است ایجاد بشود و باعث ورم کردن آن ناحیه‌ها شود و ممکن است گاهی به زیر پلک هم منتقل شود.

با این تفاسیر گل مژه دو نوع است یکی داخلی و دیگری خارجی. در جاهایی از پلک که با قرنیه چشم تماس دارد غده‌های چربی وجود دارد که هم در پلک بالا هست و هم در پلک پایین. وظیفه این غده‌ها این است که هنگام پلک زدن مقدار چربی مورد نیاز پوست را تامین کنند تا پوست پلک خشک نشود.

ایجاد تغییر در روال عادی زندگی مانند عوض شدن ساعت‌های خواب یا ساعت غذا خوردن و تغییر در نوع تغذیه و برنامه غذایی و حتی کار زیاد با کامپیوتر و موبایل یا برخورد دست یا جسم کثیف با چشم باعث می‌شود که چربی غده‌های اطراف پلک بیشتر شود و نتواند تخلیه شود. در نتیجه گاهی این چربی تجمع پیدا می‌کند و باعث می‌شود تا گل مژه ایجاد شود.

گل مژه چه نشانه‌هایی دارد؟

در صورت مشاهده گل مژه در اطراف چشم بهتر است دست کاری نشود تا روند بهبود آن طی شود. وقتی گل مژه ایجاد می‌شود پلک ورم می‌کند و دردناک می‌شود هم چنین گاهی ممکن است سوزش چشم و آب ریزش هم مشاهده شود. خوش بختانه این عارضه باعث اختلال در بینایی نمی‌شود.

خرید محصولات مراقبت از پوست

دلایل ایجاد گل مژه چیست؟

• بسته شدن مجراهای چشم
• رعایت نکردن بهداشت
• استفاده از لنزهای تماسی که آلوده هستند
• ورم کردن پلک یا سایر مشکل‌های چشمی
• استفاده از لوازم آرایشی که تاریخشان گذشته یا آلوده هستند
• باقی ماندن ماده‌های آرایشی روی پوست وچشم در طول شب موقع خواب
• تماس با چشم با دست‌های آلوده یا با دست کش
• تغییر کردن وضعیت هورمونی بدن
• وجود مشکل‌های روانی یا اضطراب و استرس

علل و درمان گل مژه

درمان گل مژه از چه راه‌هایی ممکن است؟

یکی از راه‌هایی که به درمان این عارضه کمک می‌کند، گرم نگه داشتن آن است. این کار به بهبود روند درمان این عارضه کمک می‌کند و باعث تسکین درد می‌شود. برای این کار می‌توان یک حوله یا پارچه نخی تمیز را با آب گرم مرطوب کرد و حدود یک ربع روی چشم قرار داد.

هم زمان با گذاشتن کمپرس گرم روی چشم می‌شود به صورت ملایم آن را ماساژ داد. بهترین حالت این است که این کار روزی سه یا چهار مرتبه تکرار شود تا به مرور مواد داخل گل مژه تخلیه شود و عارضه به طور کامل رفع شود.

خرید محصولات مراقبت از مو

چند روش درمان سنتی برای درمان گل مژه

استفاده از تخم گیاه گشنیز به این صورت که به مدت نیم ساعت آن را در آب جوش بریزید و بعد آن را صاف کنید و با محلول به دست آمده چشم‌ها را شست و شو دهید. استفاده از برگ‌های گیاه گواوا و اقاقیا و برگ چای به این که صورت آن‌ها را داخل آب جوش بریزید و چند دقیقه بگذارید بماند سپس با استفاده از پنبه از مایع حاصل به روی گل مژه بمالید.

برای پیشگیری از ابتلا به گل مژه چه می‌توان کرد؟

در صورتی که از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید سعی کنید همیشه بهداشت را رعایت کنید یعنی هم قبل از گذاشتن یا برداشتن لنز دست خود را بشویید هم از تمیز بودن لنز مطمئن شوید. و همیشه پیش و پس از استفاده از لنز آن‌ها را با مایع ضد عفونی کننده مخصوص شست و شو دهید.

مورد دیگر این که سعی کنید همیشه دست‌های خود را تمیز نگه دارید و با آب و صابون بشویید. در صورتی که به آب و صابون دسترسی ندارید می‌توانید از مایع‌های ضد عفونی کننده دست یا الکل هفتاد درصد استفاده کنید.

در صورتی که از مواد آرایشی استفاده می‌کنید سعی کنید همیشه قبل از خواب پوست و چشمان خود را از هر گونه مواد آرایشی پاک کنید. و دقت کنید مواد آرایشی که استفاده می‌کنید تاریخ مصرفشان نگذشته باشد یا این که بی کیفیت و خراب نباشد. هم چنین بهتر است سعی شود مواد و وسیله‌هایی که برای آرایش استفاده می‌شود تمیز و به دور از آلودگی‌ها نگه داشته شوند.

 

به اشتراک بگذارید

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز