ریزش مو چیست؟ (بخش 1)

ریزش مو چیست

در این مطلب میخوانید :

ریزش مو چیست؟ (بخش 1)

در پاسخ به این سوال که ریزش مو چیست؟ باید اول این نکته را دانست که ریزش مو می تواند فقط روی موهای پوست سر یا کل بدن شما تأثیر بگذارد. اگرچه آلوپسی در افراد مسن شیوع بیشتری دارد ، اما ریزش بیش از حد مو در کودکان نیز ممکن است رخ دهد. ریزش مو بین 50 تا 100 تار مو در روز طبیعی است . با حدود 100000 تار مو روی سر شما ، این ریزش اندک قابل توجه نیست. موهای جدید به طور معمول جای موهای از دست رفته را می گیرند ، اما این همیشه اتفاق نمی افتد. ریزش مو می تواند به تدریج در طی سال ها ایجاد شود یا به طور ناگهانی اتفاق بیفتد. ریزش مو می تواند دائمی یا موقتی باشد.

محاسبه میزان ریزش مو در یک روز معین غیرممکن است. اگر بعد از شستن موها شاهد انبوهی از موهای از دست رفته داخل دستان خود بودید آن وقت هست که باید کمی به فکر موهایتان بی افتید. اگر متوجه شدید که بیش از حد معمول مو از دست می دهید ، باید این مشکل را با پزشک خود در میان بگذارید. آنها می توانند علت اصلی ریزش مو را تشخیص دهند و برنامه های درمانی مناسب را پیشنهاد دهند.

ریزش مو چیست و چه عواملی باعث ریزش مو می شوند؟

ابتدا پزشک یا متخصص پوست (پزشکی که در زمینه مشکلات پوستی تخصص دارد) سعی می کند علت اصلی ریزش مو را تشخیص دهد. شایع ترین علت ریزش مو طاسی ارثی با مدل مردانه یا زنانه است. اگر سابقه طاسی در خانواده دارید ، ممکن است دچار این نوع ریزش مو شوید. برخی از هورمون های جنسی می توانند ریزش موی ارثی را تحریک کنند. ممکن است از اوایل بلوغ شروع شود. در برخی موارد ، ریزش مو ممکن است با یک توقف ساده در چرخه رشد مو رخ دهد. بیماری های عمده ، جراحی ها یا حوادث آسیب زا می توانند باعث ریزش مو شوند. با این حال ، موهای شما معمولاً بدون درمان دوباره شروع به رشد می کنند.

تغییرات هورمونی می تواند باعث ریزش موی موقتی شود :

  • بارداری
  • زایمان
  • قطع مصرف قرص های جلوگیری از بارداری
  • یائسگی

بیماری هایی که باعث ایجاد زخم می شوند ، مانند لیکن پلان و برخی از انواع لوپوس ، می توانند به دلیل زخم باعث ریزش دائمی مو شوند. ریزش مو همچنین می تواند به دلیل داروهایی باشد که برای درمان استفاده می شود:

  • سرطان
  • فشار خون بالا
  • آرتروز
  • افسردگی
  • مشکلات قلبی

یک شوک جسمی یا عاطفی ممکن است باعث ریزش محسوس مو شود. نمونه هایی از این نوع شوک عبارتند از:

  • یک مرگ در خانواده
  • کاهش شدید وزن
  • تب شدید

ریزش مو چیست؟ (بخش 1)

افراد مبتلا به تریکوتیلومانیا (اختلال در کشیدن مو) نیاز به بیرون کشیدن موهایشان دارند ، معمولاً از سر ، ابروها یا مژه ها. ریزش مو در اثر کشش می تواند به دلیل مدل مویی باشد که با کشیدن خیلی محکم مو به عقب ، فولیکول ها را تحت فشار قرار می دهد. رژیم غذایی فاقد پروتئین ، آهن و سایر مواد مغذی نیز می تواند منجر به کم پشتی موها شود.

ریزش مو چگونه تشخیص داده می شود؟

ریزش مداوم مو اغلب نشان دهنده یک مسئله اساسی در سلامتی است. پزشک یا متخصص پوست می تواند براساس معاینه بدنی و سابقه سلامتی شما علت ریزش مو را تشخیص دهد. در برخی موارد ، تغییرات ساده غذایی می تواند کمک کند. همچنین ممکن است پزشک داروهای تجویز شده شما را تغییر دهد.

اگر متخصص پوست شما به بیماری خود ایمنی یا پوستی مشکوک باشد ، ممکن است از پوست سر شما نمونه برداری کند. این شامل برداشتن دقیق قسمت کوچکی از پوست برای آزمایش آزمایشگاهی است. مهم است که به خاطر داشته باشید که رشد مو یک فرآیند پیچیده است. تعیین علت دقیق ریزش مو ممکن است زمان بر باشد.

ادامه مقاله ریزش مو چیست؟ را در بخش دوم مطالعه کنید.

به اشتراک بگذارید

منوی دسته‌های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز