درمان و دلایل ریزش مو (بخش 1)

دلایل ریزش مو

در این مطلب میخوانید :

درمان و دلایل ریزش مو (بخش اول)

به آینه نگاه می کنید و متوجه آن می شوید که ریزش موی شدیدی دارید در حالی که ریزش مو اغلب به عنوان یک مشکل برای آقایان تصور می شود ، حداقل یک سوم زنان در برخی از دوره های زندگی خود دچار کم پشتی مو می شوند.

دکتر دبورا اسکات (Deborah A. Scott, MD) ، استادیار پوست در دانشکده پزشکی هاروارد و مدیر مشترک کلینیک ریزش مو در بیمارستان بریگام و زنان برخلاف مردان ، زنان معمولاً بدون کچلی موهای کم پشت خود را تجربه می کنند. در بسیاری از موارد این ریزش مو می تواند با درمان تثبیت شود و ممکن است قابل برگشت باشد. اگر اینگونه نباشد ، تعدادی از رویکردهای جدید آرایشی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند.

ریزش مو

اولین قدم برای مقابله با کم پشتی مو ، تعیین آنچه در داخل بدن شما اتفاق می افتد و باعث چسبیدن این رشته های اضافی به شانه ها و برس شما می شود است. مقداری ریزش مو طبیعی است. همه به عنوان بخشی از چرخه رشد طبیعی مو که در سه مرحله اتفاق می افتد ، موهای خود را از دست می دهند:

  1. مرحله آناژن به زمانی گفته می شود که رشته مو به طور فعال رشد می کند. این مرحله می تواند از دو تا هشت سال طول بکشد.
  2. مرحله کاتاژن یک مرحله گذار کوتاه است که تا سه هفته طول می کشد. در این مرحله رشد مو متوقف شده و در حال آماده سازی برای ریزش است.
  3. مرحله تلوژن بخشی از چرخه مو است که مو از فولیکول خارج می شود (ساختاری که مو را تولید و نگه می دارد). بعد از ریزش مو ، فولیکول قبل از جوانه زدن موی جدید ، بطور معمول حدود سه ماه در حالت خوابیده باقی می ماند.

دکتر اسکات می گوید ، بعضی از افراد ممکن است روزانه حدود 100 رشته تار مو یا حتی بیشتر ریزش داشته باشند که کاملا طبیعی است. دکتر اسکات می گوید: “ممکن است طبیعی باشد که بعضی از افراد روزانه 150 تار مو ریزشی داشته باشند.” اما برای شخص دیگری این ممکن است شدید باشد. اکثر مردم درک می کنند که میزان ریزش مو در آنها چقدر طبیعی است. دکتر اسکات می گوید ، اگر ناگهان متوجه ریزش بیشتر از حد معمول مو شوید ، توده هایی از مو را می ریزید ، یا به نظر می رسد موهای شما به طور واضحی کم پشت شده است ، این ممکن است نشانه از بین رفتن چیزی یا ویتامینی در بدن شما باشد.

درمان و دلایل ریزش مو (بخش 1)

دلایل ریزش مو

مشکلات زیادی می تواند از دلایل ریزش موی زنان باشد. بعضی از آنها خارجی هستند مانند مصرف برخی از داروها یا مرتباً استفاده از مدل موهایی که موها را خیلی سفت می کند یا حتی یک رویداد استرس زا مانند جراحی. در موارد دیگر نازک شدن مو در اثر اتفاقاتی در داخل بدن ایجاد می شود به عنوان مثال ؛ مشکل تیروئید ، تغییر در هورمون ها ، حاملگی اخیر یا یک بیماری التهابی. ریزش مو همچنین ممکن است ژنتیکی باشد.

شایع ترین دلیل ریزش مو در زنان یک بیماری ژنتیکی است که به عنوان ریزش مو به روش زنانه یا آلوپسی آندروژنیک شناخته می شود. بر خلاف مردان با طاسی به شکل مردانه که معمولاً از جلوی پوست سر خود را از دست می دهند ، زنان ممکن است شاهد کم پشتی در موهای خود شوند. این اغلب هنگامی شروع می شود که یک زن 40 یا 50 ساله است ، زیرا رشته های جدید مو با سرعت کمتری رشد می کنند. فولیکول نیز تغییر می کند و موهای جدیدی که رشد می کنند ظریف تر و مقاوم تر هستند. اگر ژن های خاصی را از یکی یا هر دو والدین خود به ارث ببرید ، ممکن است این نوع ریزش مو را تجربه کنید ، اما همچنین ممکن است با تغییرات هورمونی که در دوران یائسگی اتفاق می افتد ، ایجاد شود.

دیگر دلایل ریزش مو در زنان یک بیماری التهابی است که روی پوست سر تأثیر می گذارد. این ممکن است اگزما ، پسوریازیس یا بیماری به نام آلوپسی فیبروزینگ پیشانی باشد که به طور معمول باعث ایجاد زخم و ریزش مو می شود که گاهی دائمی است. دکتر اسکات در این باره می گوید: “هیچ کسی واقعاً نمی داند که چه چیزی باعث آلوپسی فیبروزینگ پیشانی می شود اما ممکن است عوامل محیطی و ژنتیکی در آن دخیل باشند. .”

از دیگر دلایل ریزش مو عمدتا می توان به استفاده بیش از حد از محصولات آسیب رسان مو یا ابزارهایی مانند خشک کن و سایر وسایل گرم کننده مو اشاره کرد. بیماری زمینه ای ، شرایط خود ایمنی مانند لوپوس ، کمبودهای تغذیه ای یا عدم تعادل هورمونی نیز ممکن است باعث ریزش مو شود. برای این منظور الی ژن پیشنهاد می کند مقاله سم زدایی مو از روغن، شوره، مواد شیمیایی را مطالعه فرمایید.

ادامه مقاله درمان و دلایل ریزش مو (بخش 2) را مطالعه فرمایید.

به اشتراک بگذارید


ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز