تفاوت پسوریازیس و اگزما در چیست؟

تفاوت پسوریازیس و اگزما در چیست؟

در این مطلب میخوانید :

تفاوت پسوریازیس و اگزما در چیست؟

بسیاری از افراد علائمی را تجربه می کنند که بر روی پوست آنها تأثیر می گذارد. اگر لکه های پوستی لکه دار یا خشک را مشاهده کردید ، یا دچار خارش شدید که ظاهراً نمی توانید آن را تغییر دهید ، عاقلانه است که به پزشک مراجعه کنید.

انواع مختلفی از بیماری های پوستی وجود دارد و اغلب ، پزشکان می توانند درمان های موثر ارائه دهند. دو مورد از شایع ترین بیماری های پوستی ، پسوریازیس و اگزما هستند. علائم این شرایط گاهی مشابه هستند و این می تواند منجر به گیجی در هنگام تشخیص شود. به همین دلیل بسیار مفید است که به دنبال مشاوره ی تخصصی باشید و پوست خود را بررسی کنید. در اینجا راهنمای برخی از تفاوت های اصلی بین اگزما و پسوریازیس وجود دارد.

اگر پوست شما خارش دار یا تحریک شده است ، ممکن است از خود بپرسید که آیا دچار بیماری پوستی شده اید یا نسبت به چیزی که خورده اید یا در معرض آن قرار گرفته اید ، واکنش آلرژیک پیدا کرده اید. علائم بیماری های پوستی اغلب ممکن است شبیه به هم باشند ، اما تفاوت های اساسی وجود دارد که باید مراقب آنها باشید. اگر فکر می کنید ممکن است به پسوریازیس یا اگزما مبتلا باشید ، بهترین کار این است که قرار ملاقات با پزشک خود را تنظیم کنید. در صورت لزوم با استفاده از معاینات بینایی و آزمایشات اضافی ، پزشک شما می تواند تشخیص دهد و گزینه های درمانی مناسب را توصیه کند.

علائم قابل مشاهده

یکی از مهمترین تفاوت های بین اگزما و پسوریازیس ، ظاهر لکه های پوستی آسیب دیده است. اگزما باعث قرمز شدن پوست می شود و همچنین می تواند خشک و پوسته پوسته شود. خارش شدید همراه با اگزما همچنین می تواند منجر به خونریزی و چربی پوست شود. به نظر می رسد وقتی فردی دچار اگزمای شدید است ، پوست ناصاف و چرم به نظر می رسد و همچنین ممکن است پوست تیره به نظر برسد. با پسوریازیس ، پوست بسیار خشک و پوسته پوسته به نظر می رسد و همچنین می تواند رنگ نقره ای داشته باشد. پوست تمایل به ضخیم تر شدن از اگزما دارد ، و لکه های خشک اغلب برجسته می شوند.

اعضای بدن

اگزما اغلب در قسمت هایی از بدن که چین خورده است ایجاد می شود ، به عنوان مثال ، داخل آرنج و چین های پشت زانو دیده می شود. عمل خم شدن مفاصل و تعریق می تواند باعث تحریک پوست و تشدید علائم شود. نوزادان همچنین می توانند بر روی چانه ها و صورت خود دچار لکه های اگزما شوند و همچنین به نظر می رسد لکه هایی در پشت ، گردن ، مچ دست و مچ پا ظاهر می شوند. پسوریازیس می تواند اکثر قسمت های بدن را پوشش دهد. به طور معمول ، لکه هایی از پوست خشک و تحریک پذیر روی صورت ، کف دست ها ، پوست سر ، زانوها ، آرنج ها و کف پا وجود دارد. همچنین ممکن است در اطراف ناخن ، چشم و دهان خود پسوریازیس داشته باشید.

احساس

هم اگزما و هم پسوریازیس باعث خارش و تحریک پوستی می شوند ، اما شدت خارش معمولاً با اگزما بیشتر است. اگر به اگزمای شدید مبتلا هستید ، ممکن است اجباری برای خراشیدن پوست خود را به حدی تجربه کنید که شروع به خونریزی کند. با پسوریازیس ، خارش می تواند همراه با احساس سوزش باشد.

اگزما اغلب در اثر آلرژی های محیطی ، از جمله گرد و غبار ، غذا ، گرده و شوره حیوانات خانگی و همچنین قرار گرفتن در معرض مواد شوینده یا محصولات مراقبت از پوست ایجاد می شود. گرما و رطوبت ، تغییر در سطح هورمون ها و استرس نیز می توانند در بروز علائم موثر باشند. پسوریازیس همچنین می تواند با استرس همراه باشد ، اما معمولاً با عواملی که به پوست آسیب می رسانند همراه است ، به عنوان مثال ، آفتاب سوختگی و خراش باعث ایجاد لکه ها می شود. بسیاری از افرادی که مبتلا به اگزما هستند نیز دارای آلرژی مانند تب یا آسم هستند. پسوریازیس می تواند به بیماری های جدی تر ، از جمله بیماری های قلبی و دیابت مرتبط باشد.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز