آیا شامپوهای سولفات دار برای مو مضر هستند؟

آیا شامپوهای سولفات دار برای مو مضر هستند؟

در این مطلب میخوانید :

آیا شامپوهای سولفات دار برای مو مضر هستند؟

تا به حال فکر کرده‌اید که چرا شامپو با مخلوط شدن با آب به سرعت به کف تبدیل می‌شود؟ اکثر شامپوهای موجود دارای مواد شیمیایی کف کننده مانند سدیم لوریل سولفات و سدیم لورت سولفات است.

این مواد که به عنوان سولفات‌ها شناخته می‌شوند، به مخلوط شدن شامپو با آب کمک می‌کنند و بافت کف آلودی را ایجاد می‌کنند که هنگام ماساژ شامپو روی موها و پوست سر به دست می‌آورید. سولفات‌ها معمولا در شامپوهای معمولی یافت می‌شوند. در غلظت‌های پایین، سولفات‌ها برای استفاده بی خطر در نظر گرفته می‌شوند. با این حال، استفاده مکرر از محصولات با غلظت بالای سولفات ممکن است به آسیب سلولی و حذف بیش از حد روغن‌های طبیعی و پروتئین‌های مو کمک کند.

سولفات چیست؟

از دیدگاه شیمیایی، سولفات‌ها سورفکتانت هستند. وظیفه آنها کاهش سطح کشش سطحی بین شامپو و پوست شما است و به مواد فعال موجود در شامپو اجازه می‌دهد تا کار موثرتری برای تمیز کردن کثیفی، چربی و پوست مرده پوست سر و موهای شما انجام دهد.

سولفات‌ها در محصولات مختلفی از شامپو گرفته تا مایع ظرفشویی و شوینده‌های لباسشویی یافت می‌شوند. هنگامی که در شامپو استفاده می‌شود، موادی مانند سدیم لوریل سولفات اساساً تأثیرات شامپو را تقویت می‌کند و به آن اجازه می‌دهد تا چیزهایی را که موهای شما را چرب و ناراحت می‌کند از بین ببرد. سولفات‌ها هم خوب هستند هم بد. سولفات‌ها از این نظر “خوب” هستند که شامپو را بسیار مؤثرتر می‌کنند. با این حال، آنها بد هستند به این معنا که می‌توانند تأثیر زیادی روی پوست سر و موهای شما داشته باشند و در نتیجه باعث از بین رفتن بیش از حد پروتئین‌ها و روغن‌های طبیعی شوند.

آیا سولفات‌های موجود در شامپو خطرناک هستند؟

در طول سال‌ها، شایعات مداومی وجود داشته است که سولفات‌ها (از جمله سدیم لوریل سولفات، رایج‌ترین سولفات در محصولات مو) به طور بالقوه می‌توانند باعث سرطان شوند. این شایعات با هیچ مدرک علمی تأیید نمی‌شوند. سولفات‌های مورد استفاده در شامپو و سایر محصولات مراقبت از مو، سرطان زا نیستند و در حال حاضر هیچ مطالعه علمی که ارتباط بین سولفات‌ها و سرطان را نشان دهد، وجود ندارد. با این حال، سولفات‌ها به طور بالقوه می‌توانند در صورت استفاده بیش از حد باعث آسیب به موهای شما شوند.

آیا شامپوهای سولفات دار برای مو مضر هستند؟

حذف سولفات‌ها و پروتئین مو

مو از پروتئین ساخته شده است، در واقع، مو خود یک رشته پروتئین است. حدود 91 درصد از هر یک از فیبرهای موی شما از پروتئین، همراه با مواد مغذی متعدد دیگر تشکیل شده است. وقتی پروتئینی که هر یک از موهای شما را تشکیل می‌دهد آسیب ببیند، می‌تواند مو را ضعیف کرده و بر استحکام و ظاهر آن تأثیر بگذارد.

سولفات‌ها ارتباط نزدیکی با آسیب به پروتئین مو دارند. در واقع، یک مطالعه در سال 2005 نشان می‌دهد که موهای غوطه ور در محلول سدیم دودسیل سولفات دو برابر بیشتر از موهای غوطه ور در آب پروتئین از دست می‌دهند. به همین دلیل، اگر می خواهید سلامت، ظاهر و استحکام موهای خود را بهتر کنید ، بهتر است از سولفات‌ها اجتناب کنید.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته‌های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز