آلودگی هوا: علل و انواع

آلودگی هوا: علل و انواع

در این مطلب میخوانید :

آلودگی هوا: علل و انواع

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اصلی ماست. اثرات آلودگی هوا می‌تواند برای زندگی در کره زمین غیر قابل برگشت باشد، بنابراین باید برای جلوگیری، جبران یا کاهش آلودگی هوا تلاش کرد. هر سال رکورد آلودگی هوا شکسته می‌شود. در سال 2019، تقریبا 40 میلیارد تن CO2 در جو به دست آمد که رکورد سال قبل را پشت سر گذاشت. بدون اقدامات موثر، اثرات آلودگی هوا برای زندگی روی زمین بسیار وحشتناک خواهد بود.

تغییرات اقلیمی در مقیاس وسیع به پیشرفت خود ادامه خواهد داد و انواع پدیده‌های نامطلوب مانند بالا آمدن سطح دریاها، افزایش خشکسالی، افزایش دمای جهانی و غیره را به همراه خواهد داشت. بهتر است هرچه زودتر فکری به حال زمین مان کنیم و جلوی گرم شدن زمین را خیلی سریع بگیریم تا دیر نشده است.

آلودگی هوا چیست؟

آلودگی هوا یعنی وجود ریز آلاینده‌ها در هوا که می‌توانند برای سلامت بدن ما و دیگر موجودات زنده خطرناک باشند. آلودگی هوا پیامدهایی دارد که می‌توان ایجاد بیماری‌های مختلف نظیر بیماری‌های قلبی و عروقی، انواع سرطان‌ها و مشکلات ریوی را نام برد. هرچه بیشتر در معرض آلودگی هوا قرار بگیرید بیشتر به مشکلات قلبی و عروقی و دیگر بیماری‌ها مبتلا خواهید شد.

تولید، توسعه حمل و نقل و استفاده از زغال سنگ و دیگر موارد برای تولید انرژی پس از انقلاب صنعتی، سطح دی اکسید کربن و سایر گازهای آلاینده را در جو افزایش داده است. این موضوع آلودگی هوا را به یک معضل زیست محیطی جهانی تبدیل کرده است.

شاید شماهم در زمستان یا فصول سرد سال شاهد یک غبار یا دود در سطح شهر بوده باشید. این دوده‌ها گازهای سمی هستند که می‌توانند برای سلامتی ما مضر باشند. این دوده و گازهای سمی همگی آلودگی هوا نامیده می‌شوند و می‌توان با چشمانمان آن‌ها را ببینیم. این دوده‌ها برای سلامت انسان و دیگر موجودات زنده مضر هستند و می‌توانند اکوسیستم طبیعی را برهم بزنند.

عمل انسان مقصر اصلی آلودگی هواست. سوزاندن سوخت‌های فسیلی مانند زغال سنگ یا نفت یکی از عوامل اصلی این معضل زیست محیطی است که نه تنها طبیعت، بلکه سلامت خود ما را نیز به خطر می‌اندازد.

آلودگی هوا: علل و انواع

چه نوع موادی باعث آلودگی هوا می‌شود؟

آلودگی هوا از مواد مختلفی ایجاد می‌شوند که عمدتاً از پنج منبع فعالیت‌های انسانی ناشی می‌شود: صنعت، کشاورزی، زباله، خانه‌ها و حمل و نقل. غلظت بالای گازهای گلخانه‌ای برای سلامت سیاره و ساکنان آن بسیار مضر است. این‌ها گازهای آلاینده اصلی هستند:

  • مونوکسید کربن
  • دی اکسید کربن
  • دی اکسید نیتروژن
  • اکسید نیتروژن
  • ازن در سطح زمین
    ذرات معلق
  • دی اکسید گوگرد
  • هیدروکربن ها
  • سرب

آلودگی هوا کجا اتفاق می‌افتد؟

آلودگی هوا توسط انسان اتفاق می‌افتد که می تواند بسیار خطرناک برای سیاره ما باشد. این آلودگی از بخش صنعت، کشاورزی، حمل و نقل و خانه و دیگر موارد ایجاد می‌شود و باعث آلودگی می‌شود. توجه داشته باشید که بیشترین تولید گازهای سمی از طریق سوزاندن مازوت و نفت و زغال سنگ ایجاد می‌شود. البته ماشین های قدیمی و بی کیفیت نیز یکی دیگر از عوامل اصلی این آ‌لودگی‌ها می‌باشد.

به اشتراک بگذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

منوی دسته‌های خود را در هدرساز -> موبایل -> منوی اصلی موبایل -> نمایش/مخفی -> انتخاب منو، تنظیم کنید
اولین منوی خود را اینجا ایجاد کنید
سبد خرید
برای دیدن نوشته هایی که دنبال آن هستید تایپ کنید.

ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز