چگونه یک شامپو ضد ریزش مو انتخاب کنیم که اثربخش باشد؟

چگونه یک شامپو ضدریزش مو انتخاب کنیم که اثربخش باشد؟

در این مطلب میخوانید :

چگونه یک شامپو ضد ریزش مو انتخاب کنیم که اثربخش باشد؟

ریزش شدید مو یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. ریزش مو و کم پشت شدن موها تاثیر زیادی در زیبایی چهره دارد. از این رو بسیاری از افراد به دنبال راهکارهایی برای تقویت مو و درمان ریزش مو هستند. یکی از در دسترس ترین گزینه ها برای درمان ریزش مو استفاده از شامپو ضدریزش مو است. اما خوب است استفاده از شامپو ضد ریزش مو آگاهانه انجام شود. مهمترین بخش آن انتخاب یک شامپو ضد ریزش موی خوب است که برای درمان ریزش مو تاثیرگذار باشد. در این مطلب روش صحیح انتخاب شامپو ضد ریزش مو می پردازیم.

شامپو ها چه تاثیری بر درمان ریزش مو دارند؟

 شامپو ضد ریزش مو حاوی ترکیباتی است که سبب افزایش گردش خون در کف سر می شود. این گردش خون سبب خونرسانی کامل به فولیکول های مو می شود. خونرسانی کامل و جذب مواد مغذی مورد نیاز رشد و تقویت مو، سبب بهبود قابل توجهی در ریزش مو می شود. شامپو ضدریزش مو در موارد ریزش موی شدید، به تنهایی درمان کننده نیست. اما بعنوان تکمیل کننده درمان ریزش مو، بسیار تاثیر گذاری است. این بدان معناست که برای درمان ریزش مو، هر پروسه درمانی را که پیش گرفتید، باید از شامپو ضدریزش مو در طول دوره درمان و بعد از آن استفاده کنید.

در مواردی که برای درمان ریزش مو از داروهای موضعی یا خوراکی مانند 1 میلی گرم فیناستراید (خوراکی – قرص) و 5٪ ماینوکسیدیل (موضعی)  استفاده می شود، شامپو ضد ریزش مو بعنوان کمک درمان گرینه بسیار مناسبی است. شامپو ضدریزش مو یک مکمل درمان بسیار اثربخش است. در مواردی که ریزش مو شدید نیست، می تواند بعنوان درمان کننده عمل کند. در صورتیکه فرد مستعد ریزش مو باشد، شامپو ضدریزش مو یک پیشگیری کننده عالی برای جلوگیری از ریزش مو محسوب می شود.

برخی از شامپوهای ضد ریزش مو فری سولفات یا همان شامپو بدون سولفات هستند. از آنجاییکه شامپو سولفات فری به موها آسیب نمی رسانند و بسیار ایمن هستند، برای یک شامپو ضد ریزش مو خوب است که از نوع شامپو بدون سولفات باشد.

چگونه یک شامپو ضد ریزش مو خوب انتخاب کنیم؟

وقتی برای خرید یک شامپو ضد ریزش مو به داروخانه ها مراجعه میکنید با انواع شامپو ضد ریزش مو از برندهای مختلف مواجه می شوید که هر کدام ادعای بهترین بودن را دارند. اما چگونه از بین اینهمه شامپو، بهترین شامپو را انتخاب کنیم؟

1-شامپو ضدریزش مو زنانه و مردانه جداگانه

 اولین نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که الگوی ریزش موی مردانه با الگوی ریزش موی زنانه باهم متفاوت است. از این رو در فرموله کردن شامپو ضد ریزش مو باید به این نکته توجه کرد. برندهایی که شامپو ضد ریزش مو مردانه را جداگانه از شامپو ضد ریزش مو زنانه فرموله می کنند، تخصصی تر عمل کرده اند و قطعا اثربخشی بالاتری دارند.

2- ترکیبات تسریع کننده گردش خون

 به لیست ترکیبات شامپوها نگاه کنید. ترکیباتی مانند کافئین، پانتول، نیاسین آمید، کراتین هیدرولیز شده، آمینواسیدها و عصاره رزماری در شامپوها سبب افزایش گردش خون می شوند و به درمان ریزش مو کمک میکنند. بنابراین وقتی میخواهید شامپو ضد ریزش مو بخرید، علاوه بر اینکه شامپو ضد ریزش موی زنانه یا مردانه را جداگانه انتخاب کنید، به لیست ترکیبات آن نگاه کنید و به دنبال ترکیباتی که نام برده شد باشید. مهمترین و موثرترین آنها کافئین است. گاهی برخی از آنها به شامپو کافئینه نیز معروف هستند. شامپو تقویت کننده مو نیز جزو همین گروه قرار میگیرد.

3- شامپو بدون سولفات

اگر در کنار مشکل ریزش مو، موهای رنگ شده، آسیب دیده، خشک یا دارای موخوره دارید، بهتر است علاوه بر خصوصیات بالا، محصولی انتخاب کنید که شامپو سولفات فری باشد. شامپو ضد ریزش مو بدون سولفات یکی از بهترین گزینه ها برای درمان ریزش مو افرادی است که پوست حساس و موهای دکلره شده دارند.

روش مصرف صحیح شامپو ضد ریزش مو

 وظیفه اصلی یک شامپو، شستن موها و زدودن چربی های روی ساقه مو است. بنابراین وقتی از شامپو ضدریزش مو استفاده میکنید، ابتدا مانند یک شامپوی معمولی موهایتان را با آن بشویید بطوریکه آلودگی ها و چربی ها از روی موها زدوده شود. برای اثربخشی بیشتر و بهره گیری از خواص درمانی شامپو ضدریزش مو، باید پس از  شستشو و قبل از آبکشی، کف ناشی از شامپو را به مدت 1 الی 2 دقیقه با نوک انگشتان بر روی موهایتان ماساژ دهید. سپس آبکشی نمایید.

 چرا ریزش شدید مو اتفاق می افتد؟

قبل از اینکه به سراغ درمان ریزش مو برویم، باید ابتدا دلایل ایجاد ریزش مو را بدانیم. وقتی دلیلی ریزش مو مشخص شد، بر اساس آن روش درمان ریزش شدید مو تعیین می شود. به همین علت، دلیل ریزش مو بسیار اهمیت دارد. ریزش شدید مو به دلایل زیر اتفاق می افتد:

1- کمبود ویتامین ها و پروتئین ها

مو ها برای رشد طبیعی به مواد مغذی نیاز دارند. این مواد مغذی از غذاهایی که میخوریم بدست می آید. از این رو تامین ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز رشد ها، در داشتن موهایی سالم بسیار موثر است. گاهی در اثر رژیم غذایی ناصحیح یا سوء تغذیه، ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز رشد موها در بدن کم می شود. کاهش وزن شدید که در متابولیسم بدن تاثیر زیادی دارد. همچنین در جذب ویتامین ها و پروتئین ها نیز موثر است. از این رو معمولا بعد از کاهش وزن شدی، ریزش مو اتفاق می افتد. این ریزش مو میتواند با کند کردن روند کاهش وزن و دریافت یک رژیم غذایی مناسب درمان شود.

2- استرس و اثر آن بر ریزش شدید مو

استرس شدید بر روی هورمونها بدن تاثیر گذار است. تاثیرات هورمونی اثر مستقیمی بر فولیکول های مو دارد. استرس روند رشد طبیعی موها را در حالت “استراحت” نگه میدارد و موی جدید رشد نمیکند. یه این ترتیب موها فقط ریزش دارند و جایگزین نمی شوند. به همین دلیل ریزش مو تبدیل به مشکل جدی می شود و حجم موها کم می شود.

3- کمبود آهن مزمن سبب ریزش مو

یکی از مواد مغذی مورد نیاز بدن برای رشد طبیعی موها، آهن است. اگر کمبود آهن مزمن داشته باشید، بدون شک ریزش مو خواهید داشت. کمبود آهن با انجام آزمایش خون نشان داده می شود.

4- کم کاری یا پرکاری تیروئید

بیماری کم کاری یا پرکاری تیروئید، یکی از دلایل ریزش مو است. اما خوشبختانه این دلیل، راه جبران ساده ای دارد. استفاده از قرصهای تیروئید به راحتی میتواند این مشکل را برطرف کند و ریزش مو را به حالت طبیعی بر میگرداند.

5- ریزش مو پس از زایمان

تغییرات هورمونی ناشی از زایمان به گونه ای است که مدتی پس از زایمان (حدود 3 الی 4 ماه) ریزش موی شدیدی اتفاق می افتد. این ریزش مو طبیعی است و خوشبختانه پس از تنظیم هورمونهای بدن، بهبود می یابد. عواملی چون تغذیه مناسب و پیشگیری از عوامل محیطی آسیب زننده به مو و استفاده از محصولات مراقبت از مو باکیفیت، به روند بهبود کمک میکند.

6- داروهایی که سبب ریزش مو می شود

داروهایی مثل پروزاک (فلوکستین هیدروکلراید) و پاکسیل (پاروکستین) و زولفت (سرترالین هیدروکلراید) از این گروه هستند. برخی دیگر از داروهایی که برای درمان بیماریها استفاده می شود نیز باعث ریزش مو می شوند. مانند داروهای درمان نقرس، آرتروز يا بعضي از داروهاي فشار خون و قلبي.

7- ابتلا به برخی از بیماریها

بیماریهایی مثل آلوپسی آراتا که یک بیماری خود ایمنی است ، بر روی پوست و پوست سر تأثیر می گذارد و باعث می شود موها ناگهان از بین بروند. همچنین مشکلات تیروئید بیش فعال یا کم تحرک هر دو می توانند در ریزش مو نقش داشته باشند. علاوه بر آنها سرطان نیز گاهی باعث ریزش مو شود. اما به طور معمول شیمی درمانی علت اصلی آن است.

8- ریزش موی ارثی و ژنتیکی

اگر پدر و مادر شما دچار ریزش مو باشند، احتمال دارد که این ارثیه ناخوشاید را از آنها به ارث ببرید. متاسفانه این موضوع خارج از کنترل فرد است. در این نوع ریزش، ابتدا موهای جلوی سر نازک میشود. سپس مناطق دیگر را درگیر میکند.

9- استفاده از محصولات نامناسب مو و عدم مراقبت از مو

مدل مویی که می بندید در ریزش موی شما تاثیر گذار است. اگر موهایتان را محکم بکشید و سفت ببندید، به مرور موجب ریزش مو می شود. استفاده از محصولات نامناسب مو مانند شامپو و نرم کننده و ماسک نیز سبب ریزش مو می شود. همیشه از محصولات مراقبت از موی استاندارد و از برندهای معتبر استفاده کنید.

تمامی انواع درمان ریزش مو

درمان ریزش مو دقیقا بر اساس دلیلی ریزش مو تعیین می شود. اما برخی از اقدامات برای تحریک فولیکول های مو به رشد بیشتر مو می انجامد که در بسیاری از روشهای درمان مو مشترک انجام می شود. بطور کلی درمان ریزش مو به طرق زیر صورت میگیرد:

1- درمان ریزش مو با داروهای موضعی

داروهای موضعی پرکاربردترین نوع درمان ریزش مو است. یکی از معروفترین آنها ماینوکسیدیل است که تا زمانی که مصرف می شود، اثر افزایش رویش جدید مو را به دنبال خواهد داشت. ماینوکسیدیل 2 تا 5 درصد وقتی بصورت موضعی بر روی کف سر استفاده می شود سبب رویش مجدد مو می شود. ماینوکسیدیل تا زمانی اثربخشی دارد که استفاده می شود. با قطع مصرف اگر دلیل اصلی ریزش مو هنوز برطرف نشده باشد، رشد موهای جدید متوقف می شود.

 2- داروهای خوراکی برای درمان ریزش مو

برخی از داروهای خوراکی در درمان ریزش مو استفاده می شود. فیناستراید دارویی خوراکی است که برای درمان ریزش مو استفاده می‌شود. این دارو سرعت ریزش موها را کم می دهد و موهای جدید را تحریک به رشد می کند. فیناستراید برای ریزش مو با الگوی مردانه و زنانه یا همان آلوپسی آندروژنتیک استفاده می شود.

3- تونیک ضد ریزش مو

در تونیک های ضد ریزش مو ترکیباتی استفاده شده است که گردش خون زیر پوست را تحریک میکند. این موضوع سبب می شود خون راحتتر گردش کند و فولیکول موها را تحریک به رشد کند. ترکیباتی مانند عصاره سیر، کراتین هیدرولیز شده،  کافئین، اسانس رزماری، مخلوط اسیدهای آمینه، عصاره آرنیکا و دکسپانتنول در این تونیک ها استفاده می شود.

4- قرص های مکمل خوراکی

 از آنجاییکه یکی از دلایل ایجاد ریزش مو، کمبود ویتامین های مورد نیاز بدن است، تامین این ویتامین ها و پروتئین ها از طریق قرص های مکمل است. امروزه مکمل های تقویت مو ی زیادی برای خانمها و آقایان در داروخانه ها وجود دارد. این مکمل ها حاوی ویتامین های مورد نیاز بدن برای تقویت رشد موها مانند ویتامین های گروه B و زینک می باشد.

5- استفاده از شامپو ضد ریزش مو

درمان ریزش مو باید مانند یک رژیم بصورت چند گام باهم انجام شود. مثلا اگر درمان داروی موضعی انجام می شود، در کنار آن شامپو ضد ریزش مو نیز استفاده شود و بهتر است مکمل های تقویت مو نیز مصرف شود.  محصولات مراقبت و بهداشت مو مانند شامپو باید از نوع درمان کننده ریزش مو باشد. وقتی یک شامپو برای درمان ریزش مو فرموله شده است، ممکن است نتواند به تنهایی ریزش موی شدید را درمان کند. اما به روند درمان ریزش مو کمک شایانی میکند. در موارد ریزش موی نه چندان زیاد، می تواند ریزش مو را متوقف کند.

به اشتراک بگذارید


ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز