بهترین روش انتخاب یک کرم مرطوب کننده و آبرسان خوب برای پوست

کرم مرطوب کننده و آبرسان خوب

در این مطلب میخوانید :

 

بهترین روش انتخاب یک کرم مرطوب کننده و آبرسان خوب برای پوست

بسیاری از افراد در انتخاب محصولات مراقبت از پوست مشکل دارند. انتخاب صحیح محصولات، مهمترین گام در مراقبت از پوست است. چراکه اگر محصولی را اشتباه انتخاب و مصرف کنیم، نه تنها به بهبود مشکلات پوستی پوست کمک نمیکند، بلکه عوارض بدی برای سلامت و زیبایی پوست به دنبال خواهد داشت.

بنابراین خوب است ابتدا یاد بگیریم در هنگام انتخاب یک محصول مراقبت از پوست، به چه نکاتی باید توجه داشته باشیم. در این مطلب بیان میکنیم که معیارهای صحیح انتخاب یک کرم مرطوب کننده و آبرسان خوب برای پوست چیست؟ و چگونه یک مرطوب کننده خوب برای پوستمان انتخاب کنیم.

چه عواملی در انتخاب یک مرطوب کننده پوست مهم است؟

برای اینکه بدانیم چه مرطوب کننده ای باید استفاده کنیم، ابتدا باید بدانیم ویژگی های پوستمان چیست. عواملی که بر ویژگی های پوستمان تاثیرگذار هستند، به شرح زیر است:

  1. نوع پوست
  2. سن
  3. ژنتیک
  4. محیط زندگی و آب و هوای جغرافیایی
  5. سبک زندگی
  6. وضعیت سلامت جسمی و داروهایی که فرد استفاده می کند

 

تمام این عوامل ویژگی های پوست فرد را تعیین میکند و بر اساس آن باید نوع مرطوب کننده ای که باید استفاده شود تعیین می شود. گاهی اوقات افراد بصورت ژنتیکی پوست چرب یا خشکی دارند. به این موضوع توجه کنید که خانواده شما و پدر و مادر شما وقتی در سن شما بودند، چه نوع پوستی داشتند؟ آیا جوش میزدند؟

با افزایش سن پوست قدرت نگهداری آب را درون خود از دست میدهد و از چرب به مختلط و به مرور به پوست خشک تبدیل می شود. بنابراین اگر سن بالای 40 سال دارید احتمالا پوست خشکی دارید و به مرطوب کننده های قویتری نیاز دارید.

در محیط آب و هوایی خشک، آلوده یا سرد، پوست زودتر از سن طبیعی به سمت خشک شدن می رود. افرادی که در چنین شرایطی زندگی میکنند، به مرطوب کننده های قوی نیاز دارند.

سبک زندگی بخصوص سبک تغذیه هر فردی در جنس پوست و مرطوب کننده ای که نیاز دارد موثر است. افرادی که میوه ها و سبزیجات فراوانی مصرف میکنند پوست سالم تر و شاداب تری دارند و مرطوب کننده های نرمالی را نیاز دارند.

پوست دهیدراته چیست و چگونه میتوان پوست دهیدراته را تشخیص داد؟

پوست دهیدراته به پوستی اطلاق می شود که رطوبت لازم برای سلامت را ندارد. آبرسانی به چنین پوستی، ظاهر پوست را شاداب و جوان می سازد و این مهم از طریق تغییر رژیم و صد البته محصولات آبرسان ایجاد می شود.

اگر پوستی کدر و بیحال دارید، یا اگر احساس کشیدگی پوست بعد از حمام میکنید، پوست شما دهیدراته است. پوست دهیدراته جذب مواد مغذی کمی دارد و هر گونه درمان پوستی برای یک پوست دهیدراته کم اثر است.

 

یک کرم مرطوب کننده و آبرسان خوب چه خصوصیاتی باید داشته باشد؟

محصولات آبرسان پایه آبی داشته و عمدتا دارای بافتی سبک هستند. لازم به ذکر است که این محصولات مختص پوستهای خشک نیست بلکه فردی دارای پوست چرب و مستعد جوش نیز می تواند پوستی دهیدراته داشته باشد که نیاز به محصولات آبرسان داشته باشد.

محصولاتی که جهت آبرسانی پوست چرب فرموله می شوند، معمولا دارای موادی غیرکمدوژن هستند. یعنی جوش زا نیستند.مواد کمدوژن موادی هستند که روزنه های پوست را بسته و منجر به ایجاد جوش می شوند.

با این وجود افراد دارای پوستهای مستعد آکنه برای انتخاب کرم آبرسان صورت خود باید از وسواس و دقت بیشتری جهت جلوگیری از ایجاد آکنه بهره مند باشند و باید محصولات آبرسان مخصوص پوست چرب را انتخاب کنند.

یک آبرسان پوست چرب چه خصوصیاتی دارد؟

اگر پوست چربی دارید، در هنگام خرید یک آبرسان باید به دنبال برخی از کلمات باشید که مطمئن وشید اسن آبرسان برایتان مناسب است. کلمات و عبارات کلیدی که افراد دارای پوست چرب باید بر روی بسته بندی محصول آبرسان جستجو کنند عبارتند از:

  • Non- comedogenic
  • Alcohol free
  • Oil free

اگر بخواهید کمی تخصصی تر به محصولی که میخرید توجه کنید، باید نگاهی به لیست ترکیبات آن بیندازید. موادی که بصورت واقعی به پوست آبرسانی میکنند، بطور معمول به شرح زیر است:

  • هیالورونیک اسید
  • اوره
  • نیاسین آمید
  • گلیسیرین
  • ویتامین B3
  • ویتامین E

اگر این مواد را در لیست ترکیبات محصولی که میخواهید بخرید مشاهده کردید، بدانید که محصول خوبی برای آبرسانی به پوست شما خواهد بود. به شرطی که بافت و تکسچر محصول، متناسب نوع پوست شما باشد.

اگر محصول بتوانید سمپل محصول را تست کنید و بافت آن را بر روی پوست دست یا صورت خود احساس کنید، انتخاب صحیح تری دارید. میزان چربی بافت یک کرم مرطوب کننده باید متناسب نوع پوستتان باشد.

برخی از شرکتها نمونه ساشه ای از محصولات خود در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهند تا بتوانند قبل از خرید محصول، بافت آن را تست کنند. در هنگام خرید محصول از فروشنده بخواهید در صورتیکه نمونه ساشه ای محصول را دارند، حتما یکی از آن را در اختیار شما قرار دهند.

انواع کرم مرطوب کننده و آبرسان خوب کدامند؟

اگر برای خرید یک مرطوب کننده یا آبرسان سری به داروخانه ها یا گالری ها بزنید، با انواع مختلف مرطوب کننده مواجه می شوید. آنها از نظر ساختار با هم متفاوت هستند. بنابراین خوب است انواع آنها را بشناسید تا انتخاب صحیح تری داشته باشید.

محصولات آبرسان بازار بسته به نوع محصول و یا نوع پوست تنوع زیادی دارند. انواع محصولات از نظر ساختار:

 

1- آبرسان و مرطوب کننده بصورت کرم

کرمها معمولا بافت چرب و سنگینی دارند و برای افراد دارای پوست نرمال تا خشک توصیه می شوند.

2- آبرسان و مرطوب کننده بصورت سرم

سرمها بافت سبک تری دارند و سریع جذب می شوند. سرمها برای افرادی که پوست چرب و مختلطی دارند پیشنهاد میشود. البته خوب است بدانید افرادی که پوست نرمال تا خشک دارند، هم میتوانند از سرمها استفاده کنند ولی چربی آن برایشان کم است و باید بعد از 10 دقیقه، از یک کرم نیز استفاده کنند.

3- آبرسان و مرطوب کننده بصورت لوسیون

لوسیون ها بافت سبک و روانی دارند که معمولا در محصولات بدن از آنها استفاده می شود. پخش پذیری آنها بسیار راحت است.

4- آبرسان و مرطوب کننده بصورت ماسک

ماسکها انواع مختلفی دارند و بصورت موقت بر روی پوست قرار میگیرند و نیاز به آبکشی دارند. ماسکها نیز بر اساس موادی که در آنها استفاده شده، برای پوستهای مختلف بصورت جداگانه وجود دارد.

انواع محصولات از نظر نوع پوست:

  1. محصولات پوست چرب (بر پایه آب، سبک و فاقد چربی)
  2. محصولات پوست خشک (چرب و کمی سنگین)
  3. محصولات پوست حساس (از ترکیبات ضدحساسیت در آن استفاده شده. بافت متوسط نرمالی دارند. معمولا نه خیلی چرب هستند نه خیلی سبک)
  4. محصولات پوست آکنه زا (مواد جاذب چربی مانند سبوماین دارند.
  5. محصولات پوست مختلط

 

انتخاب کرم مرطوب کننده و آبرسان خوب برای پوست

در اینجا بیان میکنیم هر کدام از انواع پوست از چه نوع مرطوب کننده یا آبرسانی باید استفاده کنند.

1- اگر پوست چربی دارید

آبرسانی را انتخاب کنید که روی آن عبارت Light Texture یا Sebum Regulator یا Non Comedogenic  یا For Oily Skin نوشته باشد. بافت آن سبک باشد.

در صورتیکه تستر محصول در داروخانه موجود باشد، بهتر است ابتدا تستر آن را امتحان کنید تا مطمئن شوید بافت سبک و غیر چربی دارد. در بسیاری از مواد بر روی محصول به بافت سرمی یا فلوئیدی یا لوسیونی اشاره شده است که نشان دهنده بافت سبک آن است.

2- اگر پوست نرمال یا خشکی دارید

انتخاب کرم مرطوب کننده و آبرسان خوب برای این گروه از افراد آسان است. آبرسان ها قوی که ادعایی برای بافت سبک ندارند، همگی قابل استفاده برای پوست نرمال و خشک هستند. خوب است از هیالورونیک اسید و دیگر موادی که در بالاتر اشاره شد در انها استفاده شده باشد.

3- اگر پوست مختلطی دارید

معمولا برندهای کمی هستند که محصول اختصاصی برای پوستهای مختلط داشته باشند. از آنجاییکه افرادی که پوست مختلط دارند، در نواحی T-Zone صورتشان مستعد جوش هستند، بهتر است از آبرسانهای پوست چرب استفاده کنند.

برای هیدراته کردن پوستتان این کارها را نیز انجام دهید

  • استفاده از حجم مناسبی از آب آشامیدنی، میوه و سبزیجات در رژیم غذایی
  • استفاده از مکملهای آنتی آکسیدان و امگا-3.
  • استفاده از روغنهای نارگیل و وازلین ( برای پوستهای خشک).
  • پوشیدن دستکش در مجاورت هوای سرد، آفتاب و گرد و خاک.
  • تنظیم دمای آب جهت شستشو بصورتیکه خیلی داغ و یا خیلی سرد نباشد.
  • عدم استفاده از محصولات آرایشی نامناسب بخصوص محصولات پودری خشک.

پزشکان در مطب برای پوست دهیدراته چه کارهایی میکنند؟

علاوه به برخی از درمانهای هورمونی که منجر به بهبود ظاهر پوست بخصوص در بانوان می شوند، اخیرا تزریق هیالورونیک اسید به لایه درم پوست که لایه عمیقتری از پوست محسوب میشود نیز منجر به تورم آن و کاهش چین و چروک شده و در عین حال بخاطر ماهیت گرایش بالای جذب آب این ماده ظاهر سالمی به پوست میبخشد.

این درمانها اکثرا برای افراد مسن و یا شرایط خاص توسط پزشک توصیه میشوند.

ما برای پوست خود چه کاری می توانیم بکنیم؟

ما نمی توانیم کنترل همه جانبه و کاملی روی محیط اطرافمان داشته باشیم بنابراین باید روی فاکتورهایی که خودمان می توانیم کنترل کنیم، تمرکز نماییم.

1- آب مورد نیاز پوستتان را تامین کنید.

60% بدن یک انسان بزرگسال را آب تشکیل می دهد. از این مقدار، باید 64% از آن در پوست وجود داشته باشد تا پوستی سرحال و شاداب و سالم داشته باشیم. این مقدار آب از راه خوراکی و مصرف محصولات موضعی تامین می شود.

در رژیم غذایی روزانه خود، مصرف میوه ها و سبزیجات را بگنجانید و از آنها غافل نشوید.

 

2- آبرسانهای حاوی هیالورونیک اسید استفاده کنید.

اگر احساس کردید که پوست شما دهیدراته شده است از ابرسانهای حاوی هیالورونیک اسید استفاده کنید. این ماده یک ماده طبیعی پوست است که پوست را شاداب و جوان نگاه می دارد. هیالورونیک اسید یکی از بهترین آبرسانهای موضعی به پوست است.

3- رطوبت موجود در پوستتان را قفل کنید تا خارج نشود.

در مورد مرطوب کننده ها، کرمهای حاوی روغنهای طبیعی، عصاره های گیاهی ( ویتامین C)، کره های SHEA و کاکائو و واکس زنبور عسل توصیه می شود که رطوبت را روی پوست قفل می نماید. کرم مرطوب کننده های حاوی آلوئه ورا و عسل مواد اولیه ای هستند که علاوه بر رطوبت، پوست را نیز تغذیه می کنند.

 

محصولات قوی آبرسان چگونه به پوست آبرسانی میکنند؟

آبرسان ها ساختار امولسیونی دارند. محصولات قوی آبرسان به دو طریق رطوبت پوست را تامین میکنند.

1- با استفاده از وجود مواد مرطوب کننده در محصول

مواد مرطوب کننده به موادی گفته می شود که رطوبت هوا را جذب میکنند و آن را وارد لایه سطحی پوست که همان لایه شاخی پوست است، میکنند.

2- با استفاده از وجود مواد اوکلاسیو در محصول

مواد اوکلاسیو مانند لایه محافظ عمل میکند و نمیگذارد آب پوست تبخیر شود. در واقع مواد اوکلاسیو، خودشان به پوست، رطوبت جدیدی وارد نمیکنند بلکه از تبخیر رطوبت موجود در پوست جلوگیری میکند.

مواد اوکلاسیو به موادی گفته می شود که رطوبت طبیعی پوست را به اصطلاح روی سطح شاخی پوست به دام می اندازند و مانع از تبخیر و از دست رفتن آن می شوند این مواد در  محصولات مرطوب کننده (آبرسان قوی) یافت می شوند.

فاکتور NMF چیست؟  و چه کاری برای پوست انجام میدهد؟

NMF یا (NATURAL MOISTURIZING FACTOR) ترکیبات طبیعی هستند که توسط سلولهای پوستی برای حفظ رطوبت پوست تولید می شوند و هر گونه عدم تعادل در تولید آنها منجر به ایجاد پوستی خشک و دهیدراته میشود. عوامل محیطی مانند سرما و نور UV، ارثی و افزایش سن باعث اختلال در تولید این مواد میشوند.

اوره، هیالورونیک اسید، لاکتات، PCA(PYRROLIDONE CARBOXYLIC ACID)، قندها و پپتایدها، اسیدهای آمینه آزاد و برخی مواد معدنی از زمره این مواد هستند. همانطور که مشاهده می نمایید برخی از این مواد به عنوان اکتیوهای متداول در محصولات آبرسان و آبرسان قوی استفاده می شوند.

 

منظور از آبرسان طبیعی چیست؟

لفظ طبیعی و ارگانیک ادعاهای جدیدی هستند که در محصولات آرایش و بهداشتی ترند شده اند. این نوع محصولات باید استاندارد و ضوابط خاصی داشته باشند تا بتوانند از طریق سازمانهای شناخته شده ای اعتبار طبیعی و یا ارگانیک کسب کنند.

آیا این محصولات نسبت به سایر محصولات مزیتی دارند؟ چه موادی در محصولات آبرسان طبیعی پوست وجود دارند؟

مزیت این نوع محصولات این است که مواد اولیه خود را با احترام به محیط زیست، حیوانات و بشر تهیه می کنند که از این بابت جای تقدیر دارند اما این بدان معنی نیست که تمام مواد اولیه موجود در این نوع محصولات ضد حساسیت و یا با عملکرد فوق العاده هستند.

در واقع مواد اصلی موجود در یک آبرسان طبیعی می تواند با مواد موجود در یک آبرسان معمولی یکسان باشد اما به روشهای مختلف تهیه شده باشند.

آبرسانی به پوست یکی از مهمترین اقدامات مراقبت از پوست و لازمه داشتن پوستی سالم و شاداب است. یکی از روشهای آبرسانی به پوست، استفاده از محصولات آبرسان و مرطوب کننده است.

اما اینکه چگونه یک محصول آبرسان خوب انتخاب کنیم دانش و آگاهی میخواهد. این کار بخصوص برای افرادی که پوست چرب دارند دشوار است.

به اشتراک بگذارید


ثبت نام در باشگاه مشتریان الی ژن و دریافت امتیاز